Avgift för svartbyggen sänktes för att ytorna var stora: "Står inte i proportion till felen"

Anledningen till att Skellefteå Drive Center fick sänkt sanktionsavgift är de stora ytorna. Det säger bygg- och miljönämndens ordförande Evelina Fahlesson.

Verksamheten vid banan har även tidigare haft miljökrav som ska följas.

Verksamheten vid banan har även tidigare haft miljökrav som ska följas.

Foto: Leif Andersson, arkivbild

Skellefteå2018-12-14 11:47

Nämnden höll i dag presskonferens, och när det gäller ärendena kring Skellefteå Drive Center säger Evelina Fahlesson att politikerna var eniga.

Halva summan

Bolaget hade gjort många olovliga byggen, och sanktionsavgiften för detta skulle enligt lag ha blivit 2 275 000 kronor. Men politikerna valde att halvera summan, så den landar på 1 137 000 kronor.

– Sanktionsavgifter är ju grundade på byggnadsytan, och vi tyckte att den blev för hög i förhållande till de fel som gjorts. Vad vi då vägde in är att området är inhägnat, det ligger utanför detaljplanerat område, och ganska långt från annan bebyggelse, säger Evelina Fahlesson.

Svartbyggena i Fällfors – nu har politikerna beslutat om sanktionsavgiftenMånga olovliga byggen kan ge rekordstort vite för Drive Center

"Vet vad som krävs"

Politikerna hade kunnat sänka till 25 procent av summan, men så långt gick man inte. Sådan sänkning görs ibland när man ser att byggherren har handlat i oförstånd.

– Men det har av underlaget framgått att Skellefteå Drive Center mycket väl vet att man ska söka bygglov. Dels har de sökt bygglov flera gånger tidigare för andra byggen. Dels har våra tjänstepersoner hört av sig till bolaget för att tipsa om att det behövs lov.

Syftet med sanktionsavgifter är att vara förebyggande. Folk ska avskräckas från att tuta och köra och bygga som de vill.

Fick alla lov

Övriga ärenden kring Skellefteå Drive Center beslutades enligt tjänstepersonernas förslag.

Alla bygglov beviljades, och det blev inget straff för att en stor yta mark hade avtäckts från vegetation för att bli parkering (vilket sedan ändrades).

undefined
Verksamheten vid banan har även tidigare haft miljökrav som ska följas.

Miljöanmälan

Ännu ett ärende handlade om miljöfarlig verksamhet.

Tjänstepersonerna på miljöavdelningen hade rekommenderat att Skellefteå Drive Center får ordna sina utökade tävlingar mot att man gör vissa försiktighetsåtgärder. Så blev också politikernas beslut.

Bland kraven märks att det max får ordnas tre STCC-tävlingar per år, och de måste ligga under perioden juni-september. Varje års tävlingsprogram ska vara klart senast 15 april, och ska meddelas till samebyn och myndigheterna.

När det gäller buller sätts vissa decibelgränser.

Förorenad mark

Av miljöutredningen framgår att motorbanans område delvis är förorenat och att det beror på släckningsskum som användes under flygets tid.

Mark som berörs av byggena är inte så förorenade att det innebär något problem, och chaktmassorna får användas för att göra bullervallar.

Det behövs både ny dricksvattenbrunn och ny avloppsanläggning på området, vilket är planerat.

Kommunen, vatten och avfall, har påpekat att området ligger nära influensområdet för Fällfors kommunala vattentäkt. Det måste därför tas hänsyn så att vattentäkten inte påverkas negativt.

Som Norran tidigare berättat har Sametinget och Svenska Samernas riksförbund lämnat kritiska synpunkter.

Två skrivelser om att Drive Center stänger ute djur från betetSå säger kommunens miljöavdelning om turerna kring Drive Center

Politikernas bedömning

Sammantaget gör bygg- och miljönämnden bedömningen att motortävlingarna går förena med allmänna hänsynsregler, mål i miljöbalken samt en lämplig användning av markområdet.

När det gäller flyttleden för renar har den redan har varit avstängd på grund av stängslet i många år. Någon ny mark tas inte i anspråk som begränsar rennäringen, står det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!