Med svaret (ovan) vänder hon sig till medarbetare och fackligt förtroendevalda som anser att det varit rörigt inom stöd och service de senaste åren med många förändringar och tillägger:
– Vi får inte heller samma uppräkning av medel som vi tidigare fått.
Förändringarna påverkar tredje person negativt, de klienter som ska stöttas. Hur ser du på det?
– Jag har lite svårt för generaliseringar men det finns förändringar som påverkar tredje person. Jag tycker ändå att det är viktigt att man själv som medarbetare förstår varför det blir förändringar så att man kan stötta klienten på bästa sätt.
Om inte alla medarbetare har full information om alla förändringar och hur de ska ske, är inte det ett misslyckande hos ledningen då?
– Det avgörande är att kommunikationen mellan medarbetare och chefer fungerar. Chefens ansvar är att förmedla information, men det är även viktigt att medarbetare är engagerade och ställer frågor om något känns otydligt.
Hur ofta är du själv ute i verksamheterna?
– Inte så ofta som jag skulle vilja. Men vi är en stor organisation där den närmaste chefen är viktigast för information och den nära arbetsmiljön. Mitt huvuduppdrag är att sätta ramar för att bedriva god verksamhet.
Hur ser du på problemet med många chefsbyten?
– Vi har haft ett område och ett fåtal enheter där vi bytt chefer ofta. Det är aldrig bra men det finns orsaker och vi har kartlagt det med företagshälsovården och i dag är det en helt annan stabilitet än för ett år sedan.
Under 2018 kommer alla som har rätt grundläggande utbildning att få del av lönesatsningen efter årets lönekartläggning.
Boendehandledare ifrågasätter att de som har undersköterskeutbildning inte får tillgodogöra sig det i lön. Varför?
– Under 2017 tillkom i det centrala avtalet en utökad krets för undersköterskesatsningen. För 2018 gäller det medarbetare med rätt grundutbildning på stöd och service. Hit räknas även de som har gått en äldre utbildning som bedöms vara likvärdig.
Verksamhetsutvecklare Berit Norén medverkar vid intervjun och säger att man under 2017 och 2018 genomför en kompetenskartläggning. Ett underlag man inte haft tidigare.
– Vi har saknat en bild av hur våra medarbetare är utbildade och det kommer vi att kunna se tydligare nu. Under 2018 kommer alla som har rätt grundläggande utbildning att få del av lönesatsningen efter årets lönekartläggning, säger Berit Norén.
Angående schemafrågan får vissa göra egna scheman, andra inte. Det anses att besluten är godtyckliga?
– Det är möjligt att det inte ser likadant ut på alla boenden, men jag utgår ifrån att medarbetarna är delaktiga när brukarnas behov av stöd karläggs, det vill säga i arbetet med ramarna för bemanning. Många är också nöjda med sina scheman, säger Åsa Israelsson.
Det som kallas hälsosamma scheman har blivit det omvända, enligt fack och medarbetare. Personal säger upp sig och tar jobb som timvikarier för att få ihop livspusslet – kommentar?
– Arbetsgivaren och Kommunal har nått en överenskommelse där vi tillsammans, i en arbetsgrupp, ska arbeta för att ta fram ett nytt arbetstidsavtal. Jag vill säga att det finns många arbetsplatser där det fungerar bra och arbetsplatser där medarbetarna är missnöjda.
Vikariefrågan är också ett problem. Enligt vissa sätts vikarier inte alltid in. Hur ser du på det?
– Det ska alltid ske en individuell bedömning och vi har en ”vikariepool”. Men återigen så ska det bedömas från fall till fall.
Bilarna som fanns inom stöd och service drogs in, vad visade utvärderingen?
– Ingen utvärdering är gjord, men det finns grund för beslutet. Det togs för att stärka brukarnas självständighet i att leva som andra i samhället. Det fanns även en ekonomisk utmaning där vi i istället för bilar ville bibehålla resurser i form av personal.
Enligt Åsa Israelsson finns det också medarbetare som känner trygghet i att inte ha ansvaret om något skulle hända vid bilfärd.
Hur mycket har kostnaderna minskat?
– Cirka två miljoner kronor och det är klart att det även finns en ekonomisk del.
Åsa Israelsson tillägger att det finns möjlighet att hyra bil en period vid behov och när syftet är tydligt.
Varför har inte medarbetarna fått veta det här. Det är ju flera år sedan de blev lovade en utvärdering?
– Med tanke på det jag tidigare sagt bedömdes en utvärdering vara överflödig, men vi borde naturligtvis ha informerat om detta på ett bättre sätt.