– Eftersom Arbetsförmedlingen är vår enda kund när det gäller just den här tjänsten så stänger vi ned kontoret för Stöd och matchning i Skellefteå. Vad som händer med personalen är ännu för tidigt att säga men vi har ju mycket annan verksamhet i Skellefteå, både när det gäller utbildning och bemanning, säger Elias Wästberg, PR-ansvarig hos Lernia.
Idag har Arbetsförmedlingen cirka 180 leverantörer av tjänsten Stöd och matchning på drygt 1 200 platser i landet.
Med tre månaders varsel avslutas nu 32 leverantörer på grund av för låga resultat. Lernia Utbildning i Skellefteå hör till de 10 procent av leverantörerna som har de lägsta resultaten vid de två senaste utvärderingarna. Ytterligare åtta leverantörer avslutas på grund av för få deltagare.
De drygt 1 400 personer som har valt en av dessa leverantörer får fortsätta under tiden tills avtalen upphör, men de har även möjlighet att välja en ny leverantör.
– Vi arbetar systematiskt med att höja kvalitet i Stöd och matchning. Idag går i genomsnitt tre av tio deltagare till jobb eller studier 90 dagar efter avslutad tjänst. Ambitionen är att resultaten ska öka rejält över tid, säger Petter Carolusson, chef för enheten Externa tjänster, på Arbetsförmedlingen i ett pressmeddelande.
Under 2017 upphandlade Arbetsförmedlingen externa tjänster till ett värde av 5,8 miljarder kronor, varav Stöd och matchning stod för 1,3 miljarder kronor.
Stöd och matchning är en av de tjänster som Arbetsförmedlingen konkurrensutsatt och där de arbetssökande själva väljer leverantör. De som lyckas bäst med att stötta deltagarna till arbete eller studier får tre stjärnor i ett ratingsystem. I jämförelsen mellan de olika leverantörerna tar Arbetsförmedlingen hänsyn till deltagarnas förutsättningar. Om leverantören stöttar en deltagare som står långt från arbetsmarknaden väger detta tyngre i jämförelsen med deltagare som står närmare arbetsmarknaden. Kunderna söker och väljer sin leverantör på Arbetsförmedlingens hemsida där ratingen är synlig.