Kommunal reagerade på att det tycktes vara många medlemmar som hörde av sig om anmälningarna. Det rör så kallade AJ och OJ, tillbud där anställda gjort sig illa på jobbet, eller riskerat att göra det.
– Det är ett viktigt arbete, dels för att det är en signal på hur arbetsmiljön ser ut, så att risker kan minimeras. Det är också viktigt för att personal senare ska kunna ansöka om ersättning de kan ha rätt till, säger Anki Pettersson.
Hon undersökte saken – och det visade sig att avvikelsehanteringen inte följde rutinerna.
– Personal hade anmält tillbud i systemet. Men sedan tycktes de bli liggande. De hade inte skrivits under av medarbetare och chef, för att sedan skickas till Försäkringskassan, vilket chefen ska göra.
Hur omfattande är problemet?
– Jag tror att det är omfattande, i alla fall inom socialkontorets verksamhet. Vi tror också att fler förvaltningar berörs. Vi har bett att få veta hur många ärenden som inte åtgärdats de senaste fem åren.
Hur allvarligt är det?
– Jätteallvarligt. Det är gräsligt att en så stor arbetsgivare inte haft koll på detta. Det innebär att problem i arbetsmiljön inte åtgärdats. Anställda kan också förlora ekonomiskt på det. Vi vet medlemmar som nekats ersättning från AFA eftersom arbetsgivaren inte gjort sitt jobb och skickat anmälan till Försäkringskassan, säger Anki Pettersson.
Joakim Lundin är personalchef på kommunen.
– Det här är absolut inte bra. Vi kan konstatera att vi brustit och behöver åtgärda det. Därför utreder vi nu omfattningen. Vi kan se en ökning av inte hanterade avvikelser under pandemin. Problemet kan även vara byte av chefer där avvikelser hamnat mellan stolarna.
Vad gör ni åt det?
– Vi kommer att ta fram ett underlag där vi kan se samtliga avvikelser som inte är åtgärdade. Det finns sedan tidigare en rutinbeskrivning för detta och vi ska påminna förvaltningarna om att det måste tas tag i omgående.
Kan anställda ha gått miste om ersättning?
– Det skulle kunna innebära det, men när vi går igenom avvikelserna som inte är åtgärdade så kommer dessa att hanteras enligt rutinen, det vill säga anmälas till försäkringskassan och AFA då det ska göras. När det gäller ersättningar så har även medarbetaren ett eget ansvar att anmäla, säger Joakim Lundin.