När Norran ringer upp Anette Novak för en kommentar efter att regeringen på tisdagen gett grönt ljus för att bygga Norrbotniabanan (sträckan mellan Dåva och Skellefteå) sprudlar hon av glädje:
– Det känns fantastiskt. Att vi äntligen efter alla dessa år är framme vid ett beslut och jag vill säga ett stort och varmt grattis till alla i norra, och även i södra, Sverige för den delen. Jag hade önskat att jag var på plats för att fira med er, säger hon spontant.
Som chefredaktör på Norran så tog du klar och tydlig ställning för Norrbotniabanan. Du fick både ris och ros för det?
– Ja, som chefredaktör för Norran fick jag ju något av en ledarroll för hela bygden. En del av journalistiken omfattar att uppmärksamma svaga röster, för att få fram fler perspektiv på en fråga. Jag ville lyfta fram en del av landet som inte alltid fick höras på den nationella opinionsarenan och synliggöra att även medborgare utmed den relativt tätbefolkade Norrlandskusten har rätt att kunna göra hållbara resval, säger Anette Novak och fortsätter:
– Norrbotniabanan är även viktig för arbetsmarknaden, järnvägen kommer att skapa en ny trestadsregion som gör det möjligt att pendla mellan Umeå, Skellefteå och Piteå. Det är extra viktigt för Skellefteå som nu kämpar med att få behålla alla inflyttade talanger.
Anette Novak vill inte sia om när invigningen av hela Norrbotniabanan kommer att ske, utan hänvisar till osäkerhetsfaktorer som bland annat miljöaspekter och eventuella överklaganden.
– Man får ha respekt för att sådana här stora satsningar tar tid, säger hon och fortsätter:
– Det viktiga nu är signalen att även medborgare i norra Sverige är värda massiva investeringar. Känslan som många i norr burit är att man behandlats styvmoderligt.
Novak säger också att skog och malm lämnar länen och att alltför lite kommer tillbaka.
– I dessa polariserade tider då olika krafter gärna underblåser motsättningar mellan olika grupper så kan betydelsen av det här beslutet och den signal det skickar inte underskattas. Det är ett enormt lyft för hela Västerbotten och Norrbotten, ja för hela Sverige.