Visir, munskydd och desinfektionsmedel överallt. Man skulle nästan kunna tro att man kommit in i en operationssal, men på frisörsalongerna har man ställt om för att göra det så tryggt som möjligt för kunderna att besöka dem.
På de salonger som Norran besökt har alla infört utökad städning, samtidigt som de desinficerar noggrannt mellan varje kund och byter klippkappor.
Frisören Sofia Israelsson, på Attityd, berättar att de även har börjat använda munskydd om kunden vill det. På salongen har de mindre kunder än vanligt nu.
– Det är klart att man märker av det. Det är inte så att det bara sagt ”poff” och alla kunder har försvunnit, men vi har mindre bokningar än vi brukar, säger hon.
På Hufvudsaken använder de alltid munskydd när de har äldre kunder och i övrigt om kunden önskar det. De har även flyttat isär stolarna för att kunna hålla avstånd och kunderna har möjlighet att boka egentid då de får vara i salongen utan andra kunder.
– Under den första coronasvängen i våras tappade vi nästan inga kunder, men den här gången har vi tagit stryk. Det är många som avbokar, säger Jenny Nilsson, på Hufvudsaken.
På salong Torsten har frisörerna börjat jobba med visir.
– Det är inte optimalt att jobba med visir och vi längtar till det blir som vanligt igen. Vi gör det här både för vår egen och kundernas skull, och använder även munskydd om kunderna vill det, berättar frisören Jenny Nyström.
På salongen uppmanar de kunderna att komma in en och en. På Torsten har de ändrat om sina arbetstider så de aldrig är alla fem frisörerna i salongen samtidigt för att kunna hålla avstånden.
– Vi har haft många avbokningar den senaste tiden. Det är främst personer som har förkylningssymtom eller personer i riskgrupperna som har avbokat, säger hon.
Frisören Yvonne Björk på Ecliptica har inte märkt av något större kundtapp.
– November brukar vara en lugnare månad överlag hos oss, men vi får se hur det blir i december som brukar vara en månad då många går till frisören. Vi har haft några avbokningar från kunder som känt av förkylningsymtom, säger hon.
På Ecliptica använder de munskydd och visir om kunden vill det.
– Vi är anpassningsbara och låter även kunder boka tid då de är ensamma i salongen, utan andra kunder, om de vill det.