Amakli – från fysisk butik till webbexklusiv

Det som från början var en hobby har idag utvecklats till ett framgångsrikt företag där fem unga kvinnor arbetar. ”Jag trodde aldrig att jag skulle kunna leva på min hobby, men det kan jag i dag”, säger ägaren Amanda Klingstedt.

Martina Sennerhall jobbar som koordinator på Amakli Design.

Martina Sennerhall jobbar som koordinator på Amakli Design.

Foto: Frida Öhman

Skellefteå2023-02-18 08:00
undefined
Nu letar Amakli Design ny lokal. ”Det känns onödigt att ha en lokal mitt i centrum då vi inte har kvar den fysiska butiken”, säger Amanda Klingstedt.

För drygt tio år sedan bestämde sig Amanda Klingstedt för att starta en webbshop. Det började med att hon importerade smycken som hon sedan sålde vidare.

– Jag upptäckte rätt snabbt hur dålig kvalité det var på smyckena och bestämde mig för att tillverka egna istället.

undefined
Martina Sennerhall jobbar som koordinator på Amakli Design.

Det var under graviditeten hon kom på idén om att göra personliga posters. En idé som formligen kom att explodera och beställningarna vällde in i mejlkorgen.

– Det var underbart med den responsen. Eftersom jag då var mammaledig så anställde jag en tjej för att hinna med att leverera efter efterfrågan, berättar hon.

Efter det blev det ganska snabbt klart att Amanda kunde leva på sin hobby, och med tiden anställa fler. 

undefined
Amanda Klingstedt är grundare av Amakli Design. Senaste året har de tagit in nya produkter som bland annat kaffe och godis.

Under nästan fyra år drev de den fysiska butiken AK store mitt i centrum, samtidigt som webb-butiken. Men för ett år sedan bestämde de sig för att fokusera fullt ut på webb-butiken.

– Det är det bästa beslut vi tagit. Webb-butiken har alltid varit vårat huvudfokus, men nu kunde vi satsa på det fullt ut och göra den ännu bättre. Främsta anledningen till att vi stängde var att butiken inte gick runt på egna ben och då blev det svårt att hålla oss motiverade. Den tog upp mycket av vår tid från webbshoppen, då vi inte kunde ha någon anställd enkom för butiken.

– Det var kul att ha den fysiska butiken också, den fick sina fina år, men den sista tiden innan vi avslutade den hade det funnits i våra tankar. När sedan pandemin kom så blev det ett givet steg att ta.

undefined
Lisa Nilsson är kundtjänstansvarig på företaget.

Amakli fokuserar på personliga presenter och deras högsäsong är främst skolavslutningen.

– Då är det många som beställer presenter till lärare och pedagoger.

Inför andra stora högtider som jul, mors dag, fars dag och alla hjärtans dag är det också full huggning på kontoret då beställningarna väller in. De produkter som säljer allra bäst är personliga muggar och nyckelringar.

undefined
På kontoret är stämningen på topp.

I dag håller de till i samma lokaler som den tidigare butiken och butiksytan har byggts om till kontor. Förutom kontor har de stora ytor för produktion och lager.

Stämningen på kontoret är uppsluppen och här spirar arbetsglädjen och kreativiteten. Skratten avlöser varandra bland de unga kvinnorna på Amakli Design.

– Vi trivs väldigt bra tillsammans. Alla har sitt fokusområde, men samtidigt hjälps alla åt med alla arbetsuppgifter.

undefined
Amanda Klingstedt är nöjd över beslutet att fokusera fullt ut på webb-butiken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!