Det var i juni som statliga Lantmäteriet genomförde en tillsyn av den kommunala lantmäterimyndigheten i Skellefteå. Nu har rapporten kommit. I den framkommer väldigt allvarliga brister i verksamheten. Följande skriver man i slutorden:
”Lantmäteriet bedömer att de missförhållanden som har uppmärksammats inom ramen för tillsynsärendet är av sådan allvarlig karaktär att en anmälan till regeringen om att kommunens tillstånd bör återkallas är befogad.”
– Lantmäteriet var tydliga vid tillsynen i juni att det fanns brister, så det var väntat att det skulle påpekas. Men vi hade redan efter att jag tillträdde som chef påbörjat ett arbete med att se över hela verksamheten, vi är redan på god väg framåt och ska i ett första steg redovisa våra förbättringsinsatser som vi har påbörjat, säger Felicia Norén, som tillträdde som chef för lantmäteriet för drygt ett år sedan.
Bristerna handlar främst om säkerhetsprövad kompetens och organisationstillhörighet för personalen samt handläggningstider, besöksmöjligheter och kontaktinformation.
Lantmäteriet i Skellefteå saknar säkerhetsprövad personal med kompetens att utföra samtliga moment i förrättningshandläggningen. Det innebär att man inte kan handlägga samtliga lantmäteriförrättningar.
– Vi måste uppfylla kraven med säkerhetsprövad personal. Det måste finnas i alla steg i arbetet.
Vad gäller organisationen så skriver man i tillsynen: ”Lantmäteriet bedömer att det är klart anmärkningsvärt och allvarligt att kommunala lantmäteriet rutinmässigt tillämpat en handläggningsmodell som så tydligt avviker från en av förrättningsverksamhetens grundprinciper.”
– Vi måste ha en tydligare beslutsordning för avvisning och inställelse. Vi har tagit fram en ny intern rutin som förtydligar arbetet.
Tillsynen slår också ner på handläggningstiderna på lantmäteriet i Skellefteå. Det upptäcktes flera väldigt gamla ärenden, några ända upp till tio år gamla, som inte slutförts eller ärenden som tagit väldigt lång tid att genomföra. Statliga Lantmäteriet anser att ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt. Ett ärende ska drivas framåt och avslutas med ett beslut inom rimlig tid.
– Vi har bland annat anställt fler medarbetare och omfördelat resurser och kompetenser. Vi har också infört en ny typ av tjänst, förrättningsassistent, som kan utföra delar i handläggningen där man inte behöver vara behörig förrättningslantmätare. Vi har också anställt en förrättningslantmätare som ska jobba heltid med få bukt med de ärenden som legat en lägre tid. Vi har även anställt en mätingenjör för att förstärka fältmätningen.
– En utmaning är att det är svårt att rekrytera rätt kompetenser. Vi befinner oss i en extraordinär situation med den jättestora samhällsutvecklingen i Skellefteå.
Tillsynen är inte heller nöjda med besöksmöjligheterna och kontaktinformationen. I Skellefteå tar man bara emot bokade besök. Dessutom finns på hemsidan ingen information om lantmäteriet i Skellefteås besöksadress eller information om öppettider.
– Redan i våras påbörjade vi ett jobb att underlätta för våra kunder. Enklare ändringar på hemsidan håller på att göras och hela hemsidan ska förbättras. Vi kommer också att börja med öppettider klockan 10-12 varje vardag där vi har möjlighet att ta emot kunder för en kvarts rådgivning. De får träffa en förrättningslantmätare.
Arbetet med att se över verksamheten och komma till rätta med bristerna som påpekats sker i nära samarbete med statliga Lantmäteriet. Lantmäteriet i Skellefteå ska redovisa sina förbättringsinsatser senast i mars 2024.
Flera privatpersoner har hört av sig till Norran och haft problem med lantmäteriet i Skellefteå. Lantmäteriet har inte klarar av att handlägga ärenden inom 18 månader och gjort en del misstag vid förrättningarna. Felicia Norén vill ge dem hopp om att det ska bli bättre.
– Vi har redan genomfört många förändringar för att få ett mer enhetligt och rättssäkert arbetssätt och är på god väg framåt.
Skellefteå är en av 40 kommuner i landet som har ett kommunalt lantmäteri. På lantmäterimyndigheten i Skellefteå är 19 personer anställda.