I veckan publicerar Norran en serie artiklar om hur restauranger och butiker ofta ger inkorrekt information till allergiker, vilket kan får stora konsekvenser. Läs de tidigare delarna här:
”Sämre resultat än vad vi hade förväntat oss”Påtalade sin allergi – serverades ändå glutenRinkside: ”Mänskliga faktorn var anledningen”I slutet av mars hade Frida Sundboms mamma bokat plats på en restaurang efter en begravning, och hade förvarnat om att barnbarnet var allergisk. När serveringspersonalen kom ut med en muffins med grädde blev Frida ändå misstänksam.
– Min son satt vid bordet bakom mig, tillsammans med min mamma. Jag vände mig och frågade henne om det verkligen var mjölkfritt. Hon svarade ”ja, det är det”, skrattade till lite och frågade om jag inte litar på restaurangen på ett skämtsamt sätt. Då sa jag att jag inte litar på någon när det kommer till det här, så hon frågade personalen en extra gång och de svarade att det var mjölkfritt, berättar Frida Sundbom.
En stund efter fikat ser hon hur sonen verkar ledsen ute i hallen, och märker att hans läppar blivit blå.
– Då gick jag dit och han kunde inte få luft eftersom halsen hade börjat svälla igen. Jag tog tag i honom och vi gick ut så han skulle få frisk luft. Sedan började han också få utslag.
Till akuten
Hon gav honom allergimedicin, men det bara sämre och sämre. Till sist fick han väldigt svårt att andas, så de fick åka in till akuten.
– Vi fick komma in till ett rum på en gång. Det kom sex till åtta olika sköterskor och läkare inspringandes för att hjälpa honom. Hans syresättning låg bara på 84 procent, och det krävdes två adrenalinsprutor i benen för att reaktionen skulle släppa.
Då hade utslagen spridit sig till hela kroppen.
– Han höll på att klia sönder sig. Små prickar överallt och hans hud hade blivit helt röd.
Sonen blev inlagd på sjukhus över natten då läkarna bedömde att risken var stor att han skulle få en till reaktion.
– Det krävdes syrgas i flera timmar tills hans syresättning var okej igen. Direkt de plockade bort den gick syresättningen ner.
Mer än magont
Nu vill hon gå ut med sonens historia för att sprida kunskap om mjölkallergi.
– Det är inte bara att ”få lite ont i magen” eller att man måste springa på toaletten ett par gånger. Det kan vara lika farligt som nötallergi, som oftast tas på väldigt stort allvar. Ibland kan det handla om liv och död.
Hon vill inte nämna den enskilda restaurangen, men generellt sett är hennes erfarenhet att kunskapsnivån är låg. Det här är tredje gången som sonen fått en svår allergireaktion vid restauranger eller fik i Skellefteå kommun. Det efter att ha blivit serverad rätter innehållande mjölk, trots att de varit noggranna med att säga till om allergin i förväg varje gång.
Därför går familjen numera nästan aldrig ut och äter tillsammans.
– Jag litar helt enkelt inte på dem. För varje gång han har fått i sig mjölk har det bara blivit värre och värre. Nu var vi så pass nära akuten, och det slutade bra, men han hade panik och var jätterädd. Det brukar han inte bli. Hur blir det nästa gång?, frågar sig Frida Sundbom och fortsätter:
– Folk tar för lätt på det här. Jag menar, två adrenalinsprutor i den här lilla kroppen bara för att få reaktionen att börja gå tillbaka? Och syrgas i timmar? Det är så farligt och inte okej att det kan hända.
Hon berättar att restaurangen har bett om ursäkt och kompenserat för fikat. Hur sonen kunde serveras en rätt innehållande mjölk är inte helt fastställt.