Katharina Saalo, global exportutvecklare vid Business Sweden, inledde seminariet med att berätta om utvecklingen på den japanska marknaden.
– Japan är världens tredje största ekonomi som haft en positiv tillväxt under senare år. För att stimulera tillväxten har regeringen bland annat sänkt företagens sociala avgifter och beslutat om en hel del satsningar på infrastrukturen, berättar hon.
Katharina Saalo konstaterar att det finns stora möjligheter för svenska företag på den japanska marknaden.
– Men det är hård konkurrens och det gäller att ha den ledande tekniken för att lyckas. Störst möjligheter finns det för tillverkningsindustrin, life science och IoT. Medicin- och energiteknik är också heta områden.
I Japan finns det 54 kärnkraftverk och efter katastrofen i Fukushima är det bara två av dem som startats upp igen.
– De flesta kärnkraftverken i Japan kommer förmodligen att avvecklas så för att ersätta dem söker man efter nya energilösningar.
Katharina Saalo konstaterar att en ny trend i Japan är att man i högre grad än tidigare söker efter samarbeten utomlands.
– Bland annat köper de upp utländska företag för att få tillgång till ny teknik. En annan trend är att allt fler japanska företag rör sig mot internationella standarder.
2016 sålde svenska företag varor och tjänster till Japan för 19 miljarder kronor.
– Och 2017 kunde vi se den största svenska exporten till Japan sedan 2012.
Den 17 juli tecknades ett frihandelsavtal mellan EU och Japan.
– Det kommer att träda i kraft i början av 2019 och man räknar med att exporten från EU-länderna till Japan kommer att öka med 24 procent och när det gäller livsmedel räknar man med en ökning på hela 180 procent, berättar Katharina Saalo.
På seminariet berättade också Stina Berglund om utställningen "Arctic Design of Sweden – Noise from the landscape” där etablerade och unga formgivare från Norr- och Västerbotten fanns representerade. Under två dagar i maj visades den på Sveriges ambassad i Tokyo. Bland formgivarna i utställningen fanns bland textilkonstnären Viktoria Melinder från Skellefteå, de ekologiska fårplädarna från Bergåkersgården i Lövånger och gjutjärnskaminerna från Byskeugnen.
– Det blev mycket lyckat och två veckor efter att vi kom hem dök det upp en agent som ville företräda de deltagande företagen i Japan. Flera av företagen har också fått uppdrag i Japan, säger Stina Berglund.
Therese Kreisel, från Skellefteå kommun, ingick i april 2017 i en svensk delegation, med bostadsminister Peter Eriksson i spetsen, som besökte Japan för att prata om svenskt träbyggande.
– Japanerna är mycket intresserade av vad som händer på den fronten i Skellefteå och speciellt fascinerade är de av kulturhuset. När jag berättade om det på ett seminarium med 350 japanska arkitekter fick jag stående ovationer från dem. De tycker även att Skellefteås träbyggnadsstrategi är spännande.
Jerker Bergström, från Gunnarn, som driver konsultföretaget JapanPorten, gav deltagarna handfasta tips på hur man gör affärer i Japan.
Detta gjorde även Joakim Furtenback, försäljningschef på Skellefteföretaget Brokk som är världsledande när det gäller fjärrstyrda rivningsmaskiner. Han konstaterar att många japanska företag inte är vana vid internationella affärer och att man ofta har behov av tolk när det ska göras affärer i Japan.
– Mötena är i regel mycket formella där japanerna kommer väl förberedda och lägger fram en agenda på bordet. Beslutet tas i många steg för att minimera risken för fel, berättar Joakim Furtenback.
När det gäller offerterna får man vara beredd på att svara på många frågor.
– En del av frågorna kan verka konstiga och kännas onödiga men det är bara att finna sig i detta och svara på dem. Det är också vanligt att de bryter ner offerten i mindre beståndsdelar. När det sedan gäller ordern är det långa processer där handlingarna måste signeras i flera led.
Sedan berättar han att japanerna är mycket noga med att leveranstiderna hålls och att man efter leveransen får vara beredd på att lära upp hela team.
– Vi satsar nu hårt på att komma djupare in på den japanska byggmarknaden inför OS i Tokyo 2020, säger Joakim.
På lördag fortsätter gratisfestivalen Midnight Sun med invigningen av det nybyggda träningscentret Skellefteå Budokan som upptar hela källarvåningen under Campushallen.
Det blir också en show med taikotrummor, spelning med shamisen och ett flertal föreläsningar. Här finns då också ett flertal utställare av japanska produkter, exempelvis mat och dryck, svärd, kockknivar och kolgrillar. Det blir även en mängd workshops och aktiviteter för alla åldrar.