Skellefteå Kraft har valt att bli delägare i ett av de företag som hösten 2021 antogs till innovationsprogrammet Accelerate Skellefteå. Det handlar om Emulate som utvecklat en unik lösning som förväntas effektivisera energisystemet och bidra till hanteringen av ett hundraprocentigt förnybart energisystem.
Med hjälp av Emulates lösning kan man "samla ihop" energi som inte används för stunden, lagra den via ett ”virtuellt batteri” för att vid behov ladda från batteriet i nästa steg. På så sätt används energisystemet mer effektivt och kan sänka kundernas elkostnader med upp till 50 procent.
– Vi ser fram emot att fortsätta bidra till utvecklingen av Emulates plattform som vi tror är en möjliggörare för att nå flexibilitet på riktigt, berättar Joachim Nordin, vd, Skellefteå Kraft i ett pressmeddelande.
Skellefteföretaget Once Upon har i flera år haft en app. Nu tar de ytterligare kliv genom att lansera tjänsten även på webben. Möjligheten att kunna skapa sin fotobok sömlöst på olika plattformar samtidigt är företaget ensamma om i fotoboksbranschen.
– Det känns fantastiskt att kunna säga att Once Upon bryter ny mark. Förhoppningen är att vi kan få ännu fler att upptäcka vår tjänst och hur enkelt det är att spara fina och ovärderliga minnen, som ju faktiskt bilder är, säger Once Upons vd Lina Andersson, i ett pressmeddelande.
Epiroc har fått en order värd mer än 100 miljoner från Boliden på gruvutrustning inklusive batteri- och automationslösningar. Maskinerna kommer att användas vid gruvorna Rävliden, Kristineberg och Renström.
– Boliden fokuserar på att göra sin verksamhet så säker, hållbar och produktiv som möjligt och att producera metaller med lågt klimatavtryck, och vi är stolta över att stödja dem på denna resa, kommenterar Epirocs vd Helena Hedblom i ett pressmeddelande.
Susanne Lantto som sedan 2018 varit medlem i hälsokostkedjan Hälsokraft kliver nu av den och kör i egen regi igen under det tidigare namnet Hälsosamt.
– En utmaning men ett måste. Vi ställer nu om till en hållbar handel och en hållbar hälsa, skriver hon i ett pressmeddelande.
Utbudet kommer vara ungefär detsamma men med mer fokus på närproducerade produkter. Dessutom erbjuder de hälsoanalyser.
– Pandemin har satt sina spår och näthandeln tar över mer och mer men vi tror på "Local Glocal" och små lokala, privata butiker som jobbar med hjärta och engagemang, säger Susanne Lantto.