I augusti slog Skelleftepolisen larm om att två unga förare av en mopedbil respektive A-traktor – inom loppet av ett dygn – misstänktes för rattfylleri. Detta efter att polisen stoppat fordonen och låtit förarna göra utandningsprov.
Den första händelsen inträffade på Svedjevägen. Provtagning visade att föraren hade 0,56 promille alkohol i blodet. Gränsen för rattfylleri är 0,2 promille och grovt rattfylleri går vid 1,0 promille.
Nästa natt var det dags igen. En polispatrull såg hur en förare av en A-traktor körde på gång- och cykelbanan längs Torsgatan. Det fanns flera passagerare i fordonet.
Provtagning visade att föraren, som vid tillfället var 16 år, hade 0,86 promille alkohol i blodet.
”Han är märkbart berusad, han talar lite osammanhängande, är yvig och luktar alkohol”, sammanfattas i polisrapporten.
Och den rättsliga processen fortsätter för den unge A-traktorföraren.
Nu har åklagare Jennifer Piironen åtalat pojken för grovt rattfylleri, trots att promillehalten inte nådde gränsen 1,0 promille:
– Men brottet bör bedömas som grovt eftersom körningen innebar en påtaglig fara för trafiksäkerheten. Han framförde fordonet på en gång- och cykelväg, han körde över i mötande körfält, han hade flera passagerare i fordonet och saknade fri sikt åt höger.
I polisförhör har tonårspojken erkänt rattfylleri men tycker inte att trafikbrottet ska bedömas som grovt:
– Det var en blandning av sprit, vin och öl jag drack under kvällen. Vi var på en fest hemma hos en kompis. När jag sedan skulle hem så körde jag, helt enkelt. Det var många som ville att jag skulle köra och så blev det, berättade han.
Magnus Holmqvist, Skellefteå, är gruppchef för trafikpolisen i Västerbotten:
– Den stora majoriteten som kör mopedbil och A-traktor sköter sig bra. Men det finns en klick som utmärker sig på ett negativt sätt.
Hur ser du på grovt rattfylleri när föraren är så ung?
– I värsta fall kan sådant här vara en potentiell dödsfälla om man tittar på andra tragiska olyckor i Sverige på senare tid. Det handlar om barriärer som klivs över, alla risker man utsätter sig själv och inte minst andra för. Och som passagerare: åk aldrig med, ring polisen, ta bilnyckeln eller gör något annat för att förhindra färden. Det kan rädda liv, svarar Magnus Holmqvist.