Med sig på besöket har han företagets nye koncernfinanschef Olof Andersson. När Richard Bergfors presenterar Happy, som är hans favorithamburgare alla kategorier, är Olof klart tveksam.
– En hamburgare med mos ovanpå kan det verkligen vara något, säger han.
Men efter att ha ätit den är han lyrisk och ger omdömet mycket god.
– Annars är storsäljaren på Krysset Bureburgaren som hängt med i flera decennier, berättar Richard.
Han har en mycket speciell relation till Krysset eftersom detta var den andra restaurangen som hans pappa Curt Bergfors startade. Den första etablerades i Gällivare 1968 men såldes och är sedan länge nerlagd.
– Restaurangerna i Gällivare och Skellefteå hette från början Uno-x grillen, därav namnet Krysset. På 80-talet fanns det planer på att döpa om Krysset till Max, men det blev en folkstorm mot detta i Skellefteå. En viktig lärpenning, så det ska vi aldrig göra om.
Richard konstaterar att trots att Krysset tillhör Max-familjen så har man en hela annan meny och även ett helt annat sätt att arbeta i köket.
– Här på Krysset, lever man sitt eget liv och allt är mer hantverksmässigt, vilket innebär att det krävs betydligt mer kunskap i köket är vad som är fallet på Max-restaurangerna. Jag kan själv hoppa in på en Max-restaurang och direkt komma in i arbetet. En gång provade jag det på Krysset men det gör jag inte om.
Miljön och musiken skiljer sig också åt på Krysset jämfört med Max-restaurangerna.
– Här har vi satsat mer på en 50-talsmiljö och istället för att lansera nya rätter söker vi oss tillbaka till rötterna.
Max har nu sökt alkoholtillstånd till Krysset men där har politikerna i Skellefteå sagt nej.
– Fast vi har överklagat beslutet så vi får se hur det slutar.
När den ursprungliga Krysset-restaurangen brann ner till grunden i januari 2016 sved det ordentligt i Richards hjärta.
– Min första tanke var att bygga upp restaurangen igen, men istället valde vi att köpa Sibylla-restaurangen som fanns i närheten och bygga om den. Vi tog också över biluthyraren Avis lokaler som fanns i samma byggnad och det blev en mycket bra lösning.
När det gäller utvecklingen av Max-koncernen har Richard Bergfors stora planer.
– Under de närmaste tio åren ska vi gå från dagens 155 restauranger och en omsättning på fyra miljarder till tio miljarder. Främst kommer vi att expandera utomlands. Nu senast har vi etablerat oss i Polen med två restauranger i Warszawa där vi nu ska starta tio nya restauranger i år, avslutar Richard Bergfors.