400 meter lång perrong byggs i Skellefteå

Nyordningen med att nattågen ska trafikera Skellefteå från och med den 1 april 2022 har satt fart på planeringen av bygget av en ny perrong i stan och det nya konceptet öppnar även upp för dagtågtrafik mellan Jörn och Bastuträsk till Skellefteå.

Den nya perrongen ska byggas framför det tidigare stationshuset i Skellefteå.

Den nya perrongen ska byggas framför det tidigare stationshuset i Skellefteå.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2021-04-17 09:00

Det var i tisdags som Vy Tåg och Skellefteå kommun presenterade nyheten med nattågen, vilken fick många Skelleftebor att jubla. Många minns nämligen hur det fram till 1987 var möjligt att kliva på nattåget i Skellefteå för resan till Stockholm. Därefter har man tvingats åka buss till Umeå eller Bastuträsk för att där hoppa på tåget.

Skellefteå kommuns planeringschef Lars Hedqvist berättar att det varit en lång byråkratisk resa för att få tillstånd av Trafikverket för att få bygga en perrong i stan där passagerare på nattåget kan kliva av och på.

undefined
Busstationens väntsal kan också bli väntsal för tågpassagerarna.

– Det är en strikt svensk tolkning av EU-regler som tidigare satt käppar i hjulet för detta men nu har Trafikverket meddelat att det är OK att bygga en tillfällig perrong. Meningen har varit att kommunen ska stå för bygget men nu verkar det som om Trafikverket själva vill göra detta. Vi får se hur det slutar, säger han.

Man skulle kunna få tillstånd för en perrong på 600 meter, men eftersom nattågen inte är så långa så blir den förmodligen bara cirka 400 meter lång. Kostnaden beräknas ligga på cirka fyra miljoner kronor.

Ännu finns det inga skisser på perrongens utformning men placeringen är klar.

undefined
Ett alternativ till väntsal är den tidigare väntsalen på den västra delen av stationshuset som numera har Centerpartiet som hyresgäster.

– Det blir framför det gamla stationshuset. Frågan är nu också var väntsalen ska placeras, berättar Lars Hedqvist.

Alternativen här är den gamla väntsalen i järnvägsstationen där centerpartiet nu har sitt kontor eller på busstationen.

– Ingen av dessa ställen är en optimal lösning men diskussionen kring detta pågår för fullt med Skellefteå Industrihus som äger fastigheterna.

Han betonar att detta är en temporär lösning tills Norrbotniabanan finns på plats.

– När detta bygge inleds inne i stan ska spåren inne i stan brytas upp och då måste också den temporära perrongen flyttas.

Vy Tåg har nu lämnat in en ansökan om tågläge för nattågen hos Trafikverket där veckodag, avgångsstation, ankomststation, klockslag och när trafiken ska starta och upphöra. Trafikverket försöker sedan planera in tåget med hänsyn till övriga tåglägen på sträckan och de prioriteringsregler som gäller. Sedan tar de ut ett tågnummer och lägger in turen i sina grafiska tidsplaner över de sträckor som tåget går. 

När det gäller nattågen söderifrån kommer tågen enligt ansökan från Vy Tåg att åka in till Skellefteå innan de återvänder till Bastuträsk för vidare färd norrut.

undefined
"När bygget av Norrbotniabanan inleds inne i stan ska spåren inne i stan brytas upp och då måste också den temporära perrongen flyttas", säger Lars Hedqvist.

– Det fördröjer resan norrut cirka två timmar men tågen kommer precis som tidigare att stanna både i Bastuträsk och Jörn och kan släppa av och på passagerare där, berättar Stefan Linder, affärschef Vy Tåg Nattåget Norrland.

Tågen norrifrån kommer att kunna ta upp passagerare som vill åka in till Skellefteå.

Stefan Linder ställer sig positiv till att utöka trafiken till Skellefteå.

– Men vi tar ett steg i taget. Blir det riktigt stor efterfrågan skulle vi också kunna låta vårt andra nattåg som avgår tidigare från Stockholm åka till Skellefteå, avslutar Stefan Linder,

Preliminär tidtabell från 2022-04-01
Avgång Stockholm C 20.44:
Ankomst Umeå C 06.03, Skellefteå 08.40, Bastuträsk 10.07, Jörn 10.28, Luleå 12.54, Riksgränsen 18.40 (byte i Boden)

Avgång Riksgränsen 11.22:
Avgång Luleå 17.00, Jörn 19:17, Bastuträsk 19.38, Skellefteå 21.10, Umeå C 23.45, ankomst Stockholm C 08.40

Skelleftebanan

1912 var Skelleftebanan klar till Skellefteå och 1914 öppnades sträckan till Skelleftehamn. Persontrafiken på Skelleftebanan lades ned i etapper. 1958 upphörde arbetaretågen till Rönnskär. Den lokala persontrafiken Skellefteå−Skelleftehamns övre försvann 1964. 1987 drogs sovvagnen från Stockholm till Skellefteå in och 1990 upphörde all persontrafik på Skelleftebanan helt. Därefter används banan enbart för godstrafik.

Källa: Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!