Högt tryck på akuten – många bör gå till primärvården

Fler personer söker vård på akuten än tidigare, samtidigt som vårdplatserna på lasarettet är få. Det skapar långa väntetider och hög arbetsbelastning för de anställda.
”Vi har nått rekordsiffror och har en ständig hög belastning”, säger Ferenc Sari, verksamhetschef på akutmottagningen i Skellefteå.

Sofi Laestander, medicinsk sekreterare, och sjuksköterskorna Tom Fahlgren och Sara Cramby. ”Framför allt unga vuxna och barnfamiljer söker vård för mindre allvarliga tillstånd, när de egentligen kunde ringa 1177 för rådgivning”, säger Sara Cramby.

Sofi Laestander, medicinsk sekreterare, och sjuksköterskorna Tom Fahlgren och Sara Cramby. ”Framför allt unga vuxna och barnfamiljer söker vård för mindre allvarliga tillstånd, när de egentligen kunde ringa 1177 för rådgivning”, säger Sara Cramby.

Foto: Lovisa Gustavsson

Skellefteå2022-07-20 19:15

Sofi Laestander, medicinsk sekreterare, visar statistik över patientbesök på akutmottagningen. En helg för några veckor sedan hade de 220 besök. Men nästan hälften skickades hem eller vidare till hälsocentral. De borde egentligen inte ens ha kommit dit.

– Mycket resurser går åt till de här små åkommorna och med vår bemanningssituation blir det svårt. Vi har ett högt tryck med de allvarligt sjuka patienterna. Vi är redan i ett gränsland för vad vi klarar av, säger Sara Cramby, sjuksköterska på akutmottagning.

– Vi brukar vanligtvis ha en sökfrekvens runt omkring 80 till 90 patientbesök på ett dygn, men nu börjar vi ha runt 100 till 130 besök, säger sjuksköterskan Tom Fahlgren.

Det skapar en pressad arbetsmiljö. Sofi Laestander kommenterar situationen.

– Jag kan se hur otroligt mycket vårdpersonalen springer. Det är mer än en gång som jag ska fylla på en vattenflaska i personalrummet och där sitter nån och äter i språnget. En annan kommer inrusande, stoppar in sin mat i mikron, springer ut och jobbar, kommer tillbaka och trycker i sig maten och springer ut lika snabbt för att fortsätta jobba. Det är inte hållbart.

Flera hälsocentraler håller stängt under sommaren på grund av personalbrist, något som Norran rapporterat om. Effekten är tydlig på akutmottagningen. 

 – Det har blivit svårare att få en tid på en hälsocentral för att träffa en läkare eller sjuksköterska. Personer kan gå länge med smärta i ett ben och till sist kommer de till akuten för att de är trötta på smärtan. Jag kan förstå det, men den här typen av besök skapar ett enormt söktryck hos oss, säger Sara Cramby.

Akutmottagningen kan inte neka besökare. De ökade söktrycket leder till att de som söker vård för lindrigare besvär ofta får vänta i flera timmar.

– Vi måste triagera varje person som kommer hit, säger Sara Cramby.

Triagering innebär att en sjuksköterska gör en första medicinsk bedömning. Patienterna tilldelas då en färg som indikerar hur pass sjuka de är och hur fort de behöver träffa en läkare. Men ungefär hälften av alla de som söker vård på akuten skulle istället vänt sig till sin hälsocentral eller ringt 1177 Vårdguiden. 

– Många patienter belyser att det är svårt att få kontakt med hälsocentralerna. De flesta patienterna som kommer hit har försökt, men de möts av en förinspelad röst som säger att alla tider är uppbokade för idag. Man behöver skapa bättre möjligheter för att få en första kontakt med hälsocentralen, säger Tom.

En del söker vård för nageltrång eller vanlig förkylning, men de svårast sjuka går alltid först. Ofta kan flera akuta larm avlösa varandra. 

– De som är bedömda att vara mindre sjuka får dessvärre vänta, men det finns orsaker. Vi lägger fokus på den som är svårt sjuk, säger Tom Fahlgren.

Men även bristen på vårdplatser stannar upp patientflödet. De patienter som blivit inskrivna på en klinik stannar längre på akutmottagningen, i väntan på att få plats på en vårdavdelning.

– Tyvärr har både väntetiderna och vistelsetiderna blivit längre. Vi har ett utökat inflöde av patienter och ett väldigt litet utflöde mot sjukhusklinikerna och antalet undersökningsrum är begränsade. Vi har svårt att ta emot nya patienter när de som redan är inlagda inte kan skrivas in på en vårdavdelning, säger Ferenc Sari, verksamhetschef vid akuten.

Det skapar även större omvårdnadsbehov hos patienterna, något som inte är en del av akutmottagningens uppgift. 

– Vårt mål är att patienter ska ligga på akuten max i fyra timmar, men nu kan det vara mycket längre, säger Sara Cramby.

Sofi Laestander kommenterar situationen.

– Jag har sagt det mer än en gång, men hade Rönnskär eller gruvorna haft det såhär – då de hade strejkat så att det hörs över hela världen. Mina kollegor är hjältar. Innan jag började jobba inom vården så visste jag att de hade det tufft. Men att det var såhär, det är obegripligt, helt obegripligt vilket tryck det är, säger Sofi Laestander.

Känner ni igen er i den bilden Sofi målar upp?

– Jo, det skulle jag nog säga, säger Sara Cramby.

– Jo, man offrar mycket av sig själv för att göra det så bra som möjligt för patienterna. Vi slänger i oss maten vissa dagar. Det har blivit mer frekvent att vi inte kan ta ut fullkomlig rast, säger Tom Fahlgren.

Statistik

Måndag 11 juli sökte hade akutmottagningen 120 besök.

30 skickades hem. 

19 hänvisades till primärvården.

Lördag den 2 juli och söndag den 3 juli hade akutmottagningen totalt 220 besök. 

45 skickades hem.

53 hänvisades till primärvården. 

Lördag den 9 juli och söndag den 10 juli hade akutmottagningen totalt 200 besök. 

30 skickades hem.

64 hänvisades till primärvården.

Källa: Akutmottagningen, Skellefteå Lasarett

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!