Det säger Martin Bucht, affärsutvecklingschef, Skanska Sverige AB, till Norran på tisdagseftermiddagen efter att det framkommit att Trafikverket vill skriva kontrakt med Skanska avseende användande av Tvärbanan.
Sköts upp
Det flaggades för att ett beslut skulle ha komma redan under december 2019, men det sköts upp då Trafikverket ville ha in kompletteringar och fördjupningar i beslutsunderlagen, dels för testbanan, dels också över hur en trafiklösning i kombination med en testbana kunde se ut.
Tidigare under december hade 18 kommunalråd från kommunerna längs inlandsbanan protesterat och krävt att Trafikverket skulle skjuta upp beslutet.
Grönt att gå vidare med tågtestsatsningen på TvärbananSka förhandla
Två månader senare finns ett beslut.
Nu har Skanska klartecken att gå vidare med planerna med en tågtestbana på Tvärbanan.
Det första som ska ske nu är att Skanska ska sätta sig vid förhandlingsbordet med Trafikverkets generaldirektör för att komma till ett slutligt avtal om upplåtelsen av bandelen som, enligt tidigare plan, handlar om 30 år.
Finns affären?
Bucht betonar att det ännu är långt ifrån klart att testbanan kan förverkligas, men att tisdagens beslut var ett nödvändigt beslut på vägen.
– Nu ska vi jobba för att få ihop affärscaset och söka partners. Nästa steg är att få affären att flyga, säger Bucht till Norran.
Ser Skanska att det är en affär med tågtestbanan är den beredd att gå vidare. Då kommer en mängd tillstånd att krävas som järnvägsplan, detaljplan och tillstånd enligt miljöbalken.
– I den bästa av världar skulle vi kunna vara där fyra år efter ett eventuellt investeringsbeslut, förklarar Martin Bucht
”Glädjande besked”
Kommunalrådet Lorents Burman (S) säger till Norran:
– Det här är ett väldigt glädjande besked efter ett arbete som pågått i sex år. Att en privataktör visat stort intresse är en grundförutsättning för att kunna möjliggöra testbanan.
Burman konstaterar att det återstår mycket arbete innan det är möjligt att ge ett tydligt besked om testbanan, men hans förhoppning är att den ska kunna förverkligas.
– Det finns goda möjligheter för testverksamheten som har möjlighet att pågå året runt. Den är dessutom av olika slag. Det handlar inte bara om tåg utan i förlängningen också om bland annat komponenter, säger Burman och pekar på att banan som planeras är den mest avancerade av sitt slag i Europa.
– Det bör finnas goda förutsättningar att få lönsamhet. Vi vet att det finns både både tågtillverkare och tågoperatörer som vill testa i en reell miljö. Jag är hoppfull, men ska vara realistiskt. Projektet har dock tagit ett rejält steg framåt, konstaterar Burman.