Från starten med markplaneringen vid Bergsbyns Industriområde har det mesta handlat om att ta sig via Torsgatan till Northvolt. Torsgatan i sig har också förlängts 2,9 kilometer ut på väg 372, Jänvägsleden, en sträcka byggtrafik nyttjar nu. Tids nog kan också bilar med produktion gå den vägen.
Tidigast 2025 väntas den delen av Torsgatan öppna för trafik för allmänheten.
I en framtid kommer Torsgatan att få en permanent utfart till väg 372 där det blir en rondell.
Samhällsbyggnadsnämnden skriver: ”Trafikverket har nu fattat beslut om att gå vidare med den aktuella cirkulationsplatsen och en överenskommelse mellan Trafikverket och Skellefteå kommun är under upprättande. Kommunen driver projektet och totalkostnaden för cirkulationsplatsen är beräknad till ca 40 miljoner varav kommunen ska finansiera hälften och bekostas ur kommunstyrelsens avsatta medel för exploateringen av Bergsbyns industriområde.”
Norran har tidigare berättat att persontrafiken vid Northvolt Ett är tänkt att gå via Risbergsgatan.
Den kommer nu att byggas om med gång- och cykelväg längs hela Risbergsvägen. Där den vägen går in västerut, vid Zone Systems, kommer också en bilväg att gå in mot området. Den kommer att finansieras med 15 miljoner ur kommunstyrelsens anslag för Bergsbyns industriområde.
Samhällsbyggnadsnämnden konstaterar att del 2, Risbergsvägen mellan Svedjegatan och Hyvelgatan, ska skyndas på och göras redan i höst.