Vill undvika att Arlanda blir en flaskhals

”Lägg inte ner Bromma flygplats förrän man har utrett den fjärde landningsbanan på Arlanda”. Det är synpunkter i ett yttrande från Skellefteå kommun.

Arlanda flygplats (till vänster) ska ta över all trafik från Bromma (till höger). Frågan är bara när.

Arlanda flygplats (till vänster) ska ta över all trafik från Bromma (till höger). Frågan är bara när.

Foto: Brendan Austin/Hans Uhus

Skellefteå kommun2022-08-30 19:45

Ännu en utredning har gjorts om flygplatserna i Stockholm, denna gång om Arlandas utveckling. 

För bara ett år sedan kom en liknande utredning som handlade om möjligheterna att lägga ner Bromma flygplats inom bara några år, eftersom resandet hade minskat på grund av pandemin. Där föreslogs att Bromma kan läggas ner mellan åren 2025 och 2027

Skellefteå kommun konstaterar att båda utredningarna gjordes snabbt, och att många frågor därför blev obesvarade. 

Kommunen tycker att det är bra om all flygtrafik flyttas till Arlanda, men då måste den ha kapacitet att klara allt. Eftersom det tar 15-20 år att få till stånd en eventuell fjärde landningsbana måste det arbetet vara igång innan man stänger Bromma. Annars kan det skapas en flaskhals som skulle ta många år att jobba bort.

Det tidigare stadsrådet Peter Normans utredning presenterades den 14 juni 2022 och han nämner särskilt den stora industrisatsning som pågår i Norr- och Västerbotten och därtill hörande behov av snabba transporter. 

Skellefteå kommun påpekar samma sak och att det absolut inte får skapas en trång sektor i flygsystemet. 

undefined
Enligt alla planer ska Arlanda flygplats ta över trafik även från Bromma, men oklarheterna gäller när och hur.

Dessutom påminns det om elflyg, där Skellefteå är en aktiv part. Det måste ha sin plats på det "nya" Arlanda och under en övergångstid skulle elflyg kunna vara stationerat på Bromma.

Utredaren har föreslagit en långsammare nedläggning av Bromma jämfört med den förra utredningen. Han föreslår att Bromma övergår till att enbart ha fossilfritt flyg 2030 och att flygplatsen läggs ner 1 januari 2035.

Kommunen tycker det är märkligt att Bromma bara får fem år på sig att ha miljövänligt flyg, eftersom marken ska återlämnas till Stockholms stad först år 2038.

Skellefteå kommun passar också på att klaga över att den måste hålla sin flygplats i egen regi. 

Annars håller kommunen med om många av utredarens slutsatser: 

Det måste gå snabbare att ta sig till/från och igenom terminalerna för att inte minst gynna resenärer som åker över dagen.

Det måste bli billigare att ta sig till/från Stockholm city så att fler åker kollektivt. Utredaren har föreslagit förhandlingar med bolaget A-train så att biljettpriset med Arlanda Express ska minska med hälften och att det särskilda stationstillägget tas bort.

Yttrandet godkändes av kommunstyrelsens arbetsutskott vid senaste mötet.

Nytt på Arlanda

I rapporten kan man läsa om nuläget på Arlanda. I sommar har terminal 4 öppnat igen, men inte som fristående terminal utan sammanlänkad med terminal 5.

Sommaren 2023 öppnas en gemensam incheckning och säkerhetskontroll för terminal 4 och 5 som ska finnas vid terminal 5. 

Det görs rullband som man transporterar sig på för att komma snabbare fram, både mellan terminal 4 och 5 samt mellan pir A och B i terminal 5. 

Terminal 2 som öppnats för trafik i år ska behålla sin egen incheckning och säkerhetskontroll. 

undefined
Terminaler på Arlanda

Med dessa åtgärder anser Svedavia att ledtiderna på Arlanda kan hållas korta samtidigt som man effektiviserar. Inrikes- och utrikes har inte sina toppar samtidigt på dygnet, det är därför man vill ha incheckningen på samma ställe. 

Nyordningen påverkar också var flygplan parkeras. Vissa tider på dygnet finns det för få platser vid pirerna och då måste folk åka buss till planen. Det vill man undvika eftersom det ökar ledtiden för passageraren. 

Svedavia är ett statligt bolag som driver 10 flygplatser i Sverige. Det är en avknoppning från Luftfartsverket.

Stockholm-Arlanda

Riksdagen beslutade 1946 att det skulle anläggas en storflygplats vid Halmsjön. Bygget började 1952 och första flygningen gjordes 1954. Den första banan var emellertid av dålig kvalitet och en ny invigdes 1959, den som i dag är bana 1. 

Socknen där banan ligger kallas i folkmun Arland och från detta fick flygplatsen sitt namn. Den officiella öppningen gjordes av kung Gustav VI 1962 och då flyttade utrikestrafiken över från Bromma. 

Terminal 5 invigdes av kung Carl XVI 1976. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!