I fredags blev det klart att Amapola Flyg AB vann Trafikverkets upphandling. En av slingorna skulle då bli Kiruna/Luleå/Skellefteå/Umeå/Stockholm och vice versa.
I upphandlingsunderlaget från Trafikverket står det att flygbolaget som vinner upphandlingen ska se till att ha en tur dagligen under vardagarna till och från Arlanda. Dessutom ska de erbjuda en söndagstur.
På söndagen förändrades läget då SAS meddelade att bolaget skulle fortsätta med sina turer till Umeå/Luleå/Kiruna, samt Visby. Resultatet blev att Skellefteå nu har daglig tur och retur-resa sex dagar i veckan.
Det märkes dock att informationen inte hade hunnit sprida sig så snabbt. En person kom med anländande flyget och det vände söderut utan passagerare.
Det har funnits en stor oro bland både företag och kommun i Skellefteå att inte vara en daglig destination. Bland annat finns ett behov för aktörer vid projekt som Northvolts batterifabrik och Sara kulturhus att kunna nå Skellefteå snabbt och enkelt. Nu var Skellefteå utan Stockholmstrafik i 15 dagar.
– Det här är ett steg år rätt håll, men vi har fler att gå. Vår önskan är att SAS kommer tillbaka. Just nu har vi frågor som vet folk hur man bokar, hur fungerar årskorten och annat för dem som reser ofta, säger Robert Lindberg, flygplatschef.
– Det är oerhört viktigt att vi har flyg även nu. Vi jobbar med att få ett kompletterande bolag tillsammans med SAS då allt är igång igen efter coronan, säger Bengt Ivansson, näringslivschef.