Det var stort pådrag i november när statligaTrafikverket presenterade sitt förslag på långtidsplan åren 2022-2033. Den innehöll pengar till flera nya projekt runt Skellefteå bland annat flytt av E4 utanför stan. Haken var dock att byggena lades långt fram i tiden, och att de inte var finansierade fullt ut.
Trafikverkets förslag är nu på remiss, och samhällsbyggnadsnämnden tyckte till om svaret vid måndagens möte.
Politikerna skriver att de ser med glädje att viktiga åtgärder för järnväg och vägar finns med. Men det påpekas att mycket är akut och borde börja omgående. När det gäller Norrbotniabanan vill de ha banan i drift år 2029.
Dessutom påpekas att allt bör vara statligt finansierat och man motsätter sig väg- eller brotullar.
Dessutom tycker nämnden att kommunen ska erbjuda sig att hjälpa till med byggandet. Inte finansiera, men väl använda sina resurser för att snabbare komma igång. Dessutom tror man att kommunen kan göra byggena billigare än staten.
Det är samhällsbyggnadsförvaltningen som har detta kunnande eftersom de ansvarar för kommunala vägar. Stora projekt som de gör är Karlgårdsbron samt byggandet i Skellefteå hamn. De har även byggt en del rondeller genom åren.
Nämnden svarade också på en remiss från Region Västerbotten som handlar om de regionala vägarna. Även den planen sträcker sig 12 år.
Där vill politikerna har en snabbare takt på vad som ska göras i Skellefteområdet. De vill omgående ha igång åtgärder som är föreslagna för sträckan Skellefteå-Skelleftehamn. Viktigast är att börja med åtgärder inne i Skelleftehamn.
De propageras också för gång- och cykelbanan mellan Skellefteå och Medle.
Vidare vill samhällsbyggnadsnämnden att mer pengar ska satsas på Burträskvägen, etapp 3. De vill också ha bygge av en rondell på Torsgatan samt göra busshållplats på Bolidenvägen.
Till sist påpekas att Skellefteå och Bureå resecentrum måste få hälften av pengarna som ska användas till stationer för Norrbotniabanan. Totalt är det avsatt 70 miljoner till de fyra stationer som ska finnas mellan Umeå och Skellefteå, men det är inte tydligt angivet hur pengarna ska fördelas. Skellefteå bör få hälften av pengarna till sina två stationer, anses det.
Förslagen skickas till kommunstyrelsen som bestämmer vad Skellefteå kommun ska svara, både till staten och regionen.