För att få ett förarbevis behöver man med godkänt resultat ha gått en utbildning för vattenskoter som är godkänd av Transportstyrelsen. Undantaget är för den som redan har förarintyg för fritidsbåt, ett manöverintyg för högfartsbåt eller ett kustskepparintyg. Dessa personer har rätt att köra vattenskoter fram till 30 april 2023 och har även möjlighet att ansöka om förarbevis för vattenskoter utan ytterligare utbildning.
Basic Safety håller i vanliga fall i utbildningar för kommersiell sjöfart men fick förra hösten frågan från Transportstyrelsen om de ville hålla i vattenskoterutbildningar.
– Jag tycker det är bra att det finns krav på utbildning. Vi går visserligen bara igenom grunderna men många vet inte hur man ska bete sig på sjön, säger Fredric Lundqvist.
Sedan 1 juli har det gått att ansöka om förarbevis för vattenskoter och då blev det också tillåtet att hålla i utbildningar. Hittills har två utbildningstillfällen anordnats i Skellefteå.
– Intresset har varit stort och det kommer säkert bli ännu större framöver. Vissa kanske inte vet att det krävs förarbevis från och med 1 maj. Eller så gör de som med deklarationen – väntar till sista minuten, säger Fredric Lundqvist.
Utbildningen genomförs i flera steg. Först får deltagarna teoriövningar online. Efter det lärarledd teori, även det online. Slutligen träffas de och gör teoriprov innan det är dags för deltagarna att öva och visa sina praktiska färdigheter.
– De flesta som kommer hit kan redan köra, så en stor del av utbildningen är teorin. Vi lär ut sjövett, hur naturen påverkas och vad som gäller i farlederna.
Thomas Berggren är en av de som gått utbildningen.
– Det var förvånansvärt lärorikt. Jag var inställd på att det skulle vara lite ”blaha”, men det var det inte. Vissa förkunskaper hade jag men det var ändå bra att få öva på vissa saker.
Deltagarna fick bland annat träna på att väja i hög hastighet, lära sig hur fort man kan köra för att inte skapa onödigt vågsvall i en hamn och vad det finns för regler på sjön.
– Hur man ska köra för att inte störa fågelliv eller att man ska lämna företräde för segelbåtar hade jag ingen aning om innan. Jag tar med mig flera nyttiga kunskaper, säger Thomas Berggren.