Förslag om särskilda cykelöverfarter: Så blev beslutet

Ska Skellefteå få många nya cykelkorsningar där bilarna måste stanna för att släppa förbi cyklisterna? Frågan diskuterades i samhällsbyggnadsnämnden.

Så här ska det se ut vid en cykelöverfart, när det gäller skyltar och målade markeringar på asfalten. Överfarten ska dessutom vara upphöjd så att lämplig fart för bilarna inte blir högre än 30 kilometer per timme.

Så här ska det se ut vid en cykelöverfart, när det gäller skyltar och målade markeringar på asfalten. Överfarten ska dessutom vara upphöjd så att lämplig fart för bilarna inte blir högre än 30 kilometer per timme.

Foto: Transportstyrelsen

Skellefteå kommun2022-10-18 19:00

Förslaget kommer från miljöpartisten Linnea Öhman som vill ta efter Umeå kommun, där det finns 21 särskilda cykelöverfarter. Skellefteå kommun har ingen, däremot finns upphöjda gång- och cykelvägar. 

Linnea Öhman vill att cykelöverfarter ska vara det första alternativet när gator/vägar byggs eller renoveras. 

Trafikavdelningen föreslog dock avslag. Det påpekas att cykelöverfarter kostar mer att bygga och då får man mindre för pengarna varje gång det ska satsas på gator. En cykelöverfart kostar cirka 250 000 kronor, eftersom den ska vara upphöjd. 

Om det dessutom finns ett övergångsställe blir hela arrangemanget fyra meter brett, många av dagens kombinerade gång- och cykelvägar är annars tre meter breda. 

Eftersom det cyklas fortare på en cykelöverfart ska fotgängare och cyklister inte blandas. 

Ännu ett argument från trafikavdelningen var att nya cykelöverfarter skulle bli blandade med vanliga passager, och det skulle bli otydligt för cyklisten. På de flesta gator runt om i kommunen anses det heller inte finnas några framkomlighetsproblem utan cyklisten tar sig fram bra ändå.

undefined
Skylt som måste användas vid cykelöverfarter

Trafikavdelningen vill istället prova cykelöverfarter på ett fåtal utvalda ställen, och det ska vara på huvudcykelstråken. Först ut blir Södra Lasarettsvägen. Så blev också politikernas beslut.

– Vi vill helt klart prioritera cykeltrafiken, men om vi blandar olika typer av cykellösningar så kan det ge en falsk trygghet, säger Sara Keisu (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!