Sänkta hastighetsgränser på flera orter utanför stan

Nu är det samhällenas tur att få sänkta hastigheter. Det blir 40 istället för 50 kilometer timmen på många orter runt om Skellefteå stad, bestämde samhällsbyggnadsnämnden. Trafikverket är kritiskt till vissa av ändringarna.

Skellefteå kommun får köpa in 40-skyltar i storpack, medan de kan ha utförsäljning på 50-skyltar. Några genomfartsgator ska ha 60 km.

Skellefteå kommun får köpa in 40-skyltar i storpack, medan de kan ha utförsäljning på 50-skyltar. Några genomfartsgator ska ha 60 km.

Foto: Christine Olsson, TT

Skellefteå kommun2022-04-25 17:00

Sedan tidigare har Skellefteå kommun sänkt bashastigheten till 40 kilometer timmen i Skellefteå stad samt orterna ut till Skelleftehamn. Beslutet grundades på en hastighetsplan som gjordes 2016 då kommunen stödde sig på handboken "Rätt fart i staden".

Nu är det dags för fler orter, bestämde nämnden vid måndagens möte. Byske, Kåge, Boviken, Boviksbadet, Solbacken, Örviken, Bureå och Lövånger ska få gränsen 40 km /timme från och med 31 maj.

– Vi var eniga i nämnden och det var ingen diskussion, säger ordförande Sara Keisu-Lundh.

– Ändringen är ju en följd av ett program som vi redan har tagit ställning till. Att vi sänker farterna i samhällena ser jag inga problem med, de oskyddade trafikanterna ska vara lika trygga där som i stan, säger Sara. 

I Kåge blir det undantag för Nygatan, Gamla Kågevägen, och Storkågevägen. I Bureå blir det undantag för Industrivägen, Södra Kustvägen, Norra Kustvägen. På dessa vägar tillåts högre farter eftersom de är av genomfartskaraktär, men det blir ändå lägre tillåten hastighet än i dag. 

Kommunens argument för att sänka högsta tillåtna hastighet är att man tänker på miljö och trafiksäkerhet. Anledningen till att man låter vissa vägar ha högre farter handlar om tillgänglighet och regional utveckling. 

I underlaget till beslut står att kommunen vill undvika plottrighet. Det står också att man vill att respekten för hastighetsgränser ska behållas eller ännu hellre förbättras. 

Trafikverket har varit remissinstans och är delvis kritiskt. Deras trafikingenjörer skriver att det alltid är fordonsförarens ansvar att ta hänsyn till förhållanden vid en väg och anpassa farten. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren kan behålla kontrollen över fordonet och stanna framför varje hinder som går att förutse. 

Trafikverket menar att flera av de berörda vägarna är "självförklarande", det vill säga att de väldigt tydligt signalerar vilken fart som är lämplig. Om den skyltade hastigheten då är lägre kan förståelsen för hastighetsgränsen bli låg. 

Trafikverket tyckte därför att väg 11885.1 i Boviksbadet, väg 829 i Örviken och väg 753 i Lövånger är så pass tydliga att de kan behålla dagens gränser. 

Diskutabelt men ändå okej tyckte Trafikverket om att sänka farten på väg 861 i Boviken samt väg 761 och 826 i Bureå. 

Trafikverket hade inga invändningar när det gällde ändringarna i Kåge och Byske. 

När hastigheterna sänks i samhällena kommer bussarna att påverkas. Cirka 20-25 sekunders ökad körtid blir det för bussar när de passerar genom Bureå, Örviken, Kåge och Byske. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!