Malin Lundström är ett av flera arbetsplatsombud för Kommunal på Skellefteå Buss. Hon säger att det hittills varit en del prat bland chaufförerna och det beror nog främst på att personalen inte vetat så mycket.
Än är det ovisst vad som ska ske i detalj, eller rättare sagt när det ska ske. Malin Lundström tror att oron ska bestå och att den är störst bland de som kör i regiontrafiken.
– Många som valt att köra där gillar det, det kan handla om att trafiken inte är så tät och att det är trevligt att köra på landsbygd. Dessa kommer ju på sikt att tvingas välja om de ska övergå till en annan arbetsgivare eller byta till stadstrafik.
– Själv kör jag i stadstrafiken och är inte orolig, jag tror att de som kör i staden känner sig mera trygga.
Malin har varit busschaufför i åtta år och har enbart jobbat åt Skellefteå Buss.
– Så jag har inget annat att jämföra med. Men det ska väl i princip inte vara någon skillnad i arbetsvillkor eller liknande om man byter arbetsgivare.
En förare som kör på ytterområden är Kristoffer Enquist. Han är inriktad på Byske, där han också bor:
– Jag vill slippa köra bil till jobbet, nu kan jag utgå från Byske direkt på morgonen. När delningen görs blir jag hellre kvar på ytterområdena och byter arbetsgivare. Jag är inte orolig för att inte ha jobb, säger han.
En chaufför som hellre kör stadstrafik är Mustafa Abdulkader:
– Jag gillar inte att köra i hög fart och därför har jag valt stadstrafiken. Skellefteå Buss är en bra arbetsgivare och jag blir helst kvar där, säger han.