Linda pluggar till lärare – och jobbar samtidigt

Linda Bäckman pluggar till lärare – samtidigt som hon jobbar på Lövångersskolan. Möjligheten att kombinera lärarstudier med arbete är ett sätt för kommunen att hantera den stora lärarbristen. ”Det behövs i den pågående samhällsomvandlingen”, säger Fredrik Häggström på Skellefteå kommun.

Upplägget AIL består av 50 procent arbete och 75 procent studier, alltså totalt 125 procent.

Upplägget AIL består av 50 procent arbete och 75 procent studier, alltså totalt 125 procent.

Foto: Wilhelm Sandelin Anton

Skellefteå kommun2024-02-19 05:00

Norran har i flera artiklar skildrat den stora lärarbristen i Skellefteå kommun. Redan i dag saknas många behöriga lärare och situationen ser ut att bli värre i takt med att personal går i pension och befolkningen växer.

Arbetsintegrerade utbildningar är ett sätt för kommunen att komma till rätta med problemet. Upplägget innebär att man jobbar på en skola och får lön samtidigt som man utbildar sig till lärare.

Linda Bäckman i Hökmark är en av flera som har hoppat på ett sånt erbjudande. Tre dagar i veckan undervisar hon i årskurs 5 på Lövångersskolan – resten av tiden pluggar hon till lärare på distans.

– För mig funkar det helt perfekt, säger hon.

undefined
Linda Bäckman undervisar i matematik och NO på Lövångersskolan.

Konceptet kallas arbetsintegrerad lärarutbildning, AIL, och är ett samarbete mellan Umeå universitet och flera kommuner. Linda studerar till grundlärare i årskurs 4-6 men ett liknande koncept finns också med inriktning fritidshem.

– Flera av oss som pluggar har barn och kan kanske inte kan flytta för studierna. Då är det här ett fantastiskt erbjudande, säger hon.

– Lönen är ”bara” på halvtid, men i kombination med stöd från CSN blir det ändå ganska bra. För den som tagit fullt studielån tidigare i livet är det dessutom ett bra sätt att kunna skola om sig och byta bana.

undefined
Andelen behöriga lärare i Skellefteå minskar och kommunen kämpar för att bemanna skolenheterna. Arkivbild.

Längden på utbildningen varierar beroende på inriktning. Själva lärarjobbet får man på någon av de skolor som i dag har en lägre behörighet.

Det finns ingen jobbgaranti efter examen men med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut har man goda förutsättningar till anställning.

Ett liknande upplägg finns också genom Luleå tekniska universitet, LTU. Det kallas Teach for Sweden och riktar sig till den som redan har en akademisk utbildning i matematik, naturvetenskap, teknik eller språk. Man lägger till de pedagogiska delarna samtidigt som man jobbar på en skola och får full lön.

Ett tredje alternativ, VAL, bygger på att man arbetar 50 procent och studerar 50 procent. Genom VAL kan man tillgodoräkna sig pedagogiska kurser eller viss arbetslivserfarenhet som man har med sig sedan tidigare.

– Det kan till exempel vara så att man börjat läsa lärarutbildningen en gång i tiden men att livet kom emellan och att man senare vill återuppta studierna, förklarar Fredrik Häggström, strategisk kompetensutvecklare på Skellefteå kommun.

undefined
Kommunen har ständig dialog med olika lärosäten kring upplägg för till exempel lärarutbildningar, säger Fredrik.

Han tror att den här typen av arbetsintegrerade utbildningar blir allt viktigare när Skellefteå växer.

– De traditionella lärarutbildningarna kommer förstås också att finnas kvar. Men det räcker inte för oss i samhällsomvandlingen. Vi ser hela tiden över hur vi kan göra det mer attraktivt att bli lärare, säger han.

Men genom åren har det också riktats kritik mot sådana upplägg. Enligt vissa professorer och fackföreträdare riskerar det att leda till obildade och oförberedda lärare.

Fredrik Häggström vill nyansera bilden.

– På de här utbildningarna varvar man ju hela tiden arbete och studier. Som student är man ute och arbetar i skolmiljö varje vecka och tillgodogör sig teori och kunskap den vägen. När man är klar har man väldigt mycket med sig, väldigt goda förutsättningar. Man har ju redan varit i klassrummet i flera års tid, säger han.

Han lyfter också fram att det är ett sätt att kompetensutveckla personalen.

– Om man redan är medarbetare vid Skellefteå kommun kan man ha kvar en del av sin anställning samtidigt som man läser in hela examen. Vi vill också få fram ekonomiska incitament för medarbetarna, genom Omställningsfonden har vi till exempel möjlighet att stå för kringkostnader som litteratur, resor och boende.

Linda Bäckman uppskattar möjligheten att byta yrkesinriktning inom kommunen. Hon har tidigare jobbat som barnskötare innan hon för några år sedan beslutade att ta steget fullt ut och utbilda sig till lärare.

– Det bästa är när man känner att man lär barnen saker, när de får aha-upplevelser. Det behöver inte bara vara det som står i böckerna utan kan också vara livslärande, socialt lärande. Hur man umgås med varandra, hur man är en schysst kompis och hur man ska tänka inför framtiden. Det drivs jag av, säger hon.

undefined
”Man får räkna med att plugga en del på kvällar och helger också. Jag försöker lägga tiden då det har minsta möjliga påverkan på resten av familjen”, säger Linda.
Fakta

I Skellefteå kommun finns tre arbetsintegrerade utbildningar: AIL, Teach for Sweden och VAL.

AIL är en utbildning via Umeå universitet (fyraårig med inriktning fritidshem) med 50 % arbete och 75 % studier. Längden varierar beroende på inriktning. I dag studerar sex personer AIL i Skellefteå och till hösten har kommunen ansökt om ytterligare 10 platser. 

Teach for Sweden är ett tvåårigt program via LTU för den som redan har universitetsstudier inom vissa ämnen. I dagsläget har kommunen en student via Teach for Sweden.

VAL är en kompletterande lärarutbildning för den som jobbar i skolan men saknar examen. Efter validering får man en individuell studieplan och kan studera maximalt 120 högskolepoäng.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!