Får betala miljonvite för felaktiga bussar

Fel bussar ger miljonböter för Skellefteå Buss och tekniskt strul har gjort att förare inte kunnat ta betalt för biljetter. Därtill har chaufförerna haft problem att få tag på bussar och verkstaden är pressad. ”Jag mår dåligt av att gå till jobbet när det inte fungerar”, säger en anställd.

Enligt Marie Larsson arbetar de för att få bukt med problemen som lett till viten.

Enligt Marie Larsson arbetar de för att få bukt med problemen som lett till viten.

Foto: Pressbild Skellefteå Buss/Daniel Eriksson

Skellefteå kommun2021-03-04 07:00

Norran berättade nyligen att 2020 var ett förlorat år för Skellefteå Buss. Resandet minskade med 30 procent och biljettintäkterna med 15 miljoner kronor. Samtidigt ökade trafiken med 20 procent och kostnaderna förblev som vanligt. Pandemin är den viktigaste anledningen och en del kommer att vägas upp av statliga bidrag för intäktsförluster.

Enligt uppgifter till Norran ska bolaget samtidigt ha bussproblem. Avtalet med Länstrafiken om busstrafiken utanför stadstrafiken statuerar att de på vissa sträckor ska köra med biogasbussar, av miljöskäl. Men många gånger har chaufförer tvingats ta en dieselbuss istället. Det kan innebära tusentals kronor i böter per sträcka för avtalsbrott.

Anledningarna till att chaufförerna kör fel bussar beror, enligt källor, på att andra chaufförer tar fel bussar och att bussar är trasiga.

Norran begär ut uppgifter om vitesbeloppen från Länstrafiken. Från januari till oktober förra året hamnar summan på 1,3 miljoner kronor. Enligt Harriet Söder, vd vid Länstrafiken, har de fått in underlag för november och december, men de har inte hunnit ta ställning till viten än. 

– Länstrafiken är en pressad organisation just nu.

Hon berättar att de måste gå igenom fall för fall och ta ställning till omständigheterna innan de kan sätta eventuella viten.

– Men Skellefteå Buss har blivit bättre på att hantera detta under slutet av året.

Efter att Norran ställt frågor till Länstrafiken ska chaufförer inom Skellefteå Buss ha fått direktiv om att inte använda dieselbussarna på fel sträckor. På frågan om Skellefteå Buss känner till att vi begärt ut uppgifter om vitena svarar Harriet Söder att de informerats.

En intressant tvist på det hela är att vitespengarna som betalas till Länstrafiken sedan går tillbaka till Skellefteå kommun. Det beror på att kommunen ansvarar för att betala sin trafik inom kommunen. Därför går även intäkterna som finns till kommunen.

Till Norran har det även kommit uppgifter om att tekniska problem med bussar och biljettmaskiner ställer till det, vilket också kan påverka biljettintäkterna och därmed ekonomin. En viktig anledning till strulet med både bussar och teknik ska vara att verkstaden har för lite folk och därför ligger efter.

Skellefteå Buss vd, Marie Larsson, medger att de haft problem med att följa avtalen kring biogasbussar. Samtidigt skärpte Länstrafiken i fjol sin kontroll av att avtalen följs. Något som tog Skellefteå Buss på sängen.

– Vi var inte beredda på det. Vårt mål är såklart att ha noll i viten, när de kan undvikas. Vi har tidigare försökt laga efter läge och undvika störningar i trafiken genom att sätta in dieselbussar som ersättning, men nu måste vi lägga om rutinerna. Vi behöver även utbilda chaufförer så att avvikelser rapporteras på rätt sätt och i rätt system. Ibland kan det också vara ok att använda dieselbussar som ersättning i vissa situationer, säger hon.

De arbetar fortfarande med att få till rutiner, arbetssätt och samarbeten mellan olika avdelningar för att slippa onödiga viten framöver. Hon medger också att det ibland uppstår brist på fordon, exempelvis under vintermånaderna då det på grund av halka och kyla är fler bussar på verkstaden. Läget ska också vara ansträngt på verkstaden.

– Rutinen måste då även fungera gentemot dem så att de exempelvis prioriterar att laga biogasbussarna först.

Tar chaufförerna fel bussar?

– Vi hade problem med det tidigare. Chaufförerna har kanske kommit till en trasig buss och försökt lösa det på egen hand. Nu ska trafikledningen sköta detta.

Hon tillägger att de inte är riktigt klara med de förändringar som måste ske men att de kommit en bra bit på väg.

Vi har fått information om att biljettmaskiner inte fungerar. Stämmer detta?

– Vi har köpt in många nya bussar och har haft ett underskott av maskiner. Några har också strulat och chaufförerna har exempelvis inte kunnat programmera om skyltar. Det har stått "ej i trafik" även om de varit i trafik och det handlar om problem med mjukvaran. Det har jobbats intensivt med frågan och nu ska det inte vara problem med biljettmaskinerna.

Hon kan inte säga något om vad strulet kostat i form av uteblivna intäkter, men i några av biljettmaskinerna har chaufförerna inte kunnat logga in under några veckor i vinter.

Skellefteå Buss

Bolaget sköter stadstrafiken och delar av länets linjetrafik. Dessutom kör de flygbuss och skoltransporter. 

Skellefteå Buss har cirka 130 fordon.

Målsättningen är att de ska vara helt fossilfria 2021.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!