När det gäller mopedbilar så omkommer relativt få förare i olyckor, men antalet skadade har ökat markant. Mellan åren 2015 och 2020 ökade antalet mopedbilar i Sverige med 150 procent, samtidigt som antalet olyckor ökade med närmare 300 procent. Det visar statistik från Trafikverket.
– Det mesta i de här fordonen är underdimensionerat, särskilt bromsarna, säger Håkan Wikström, trafikpolis i Skellefteå.
De körs dels i stadstrafik, dels på vårt höghastighetsnät och i slutet av 2020 var drygt 15 000 mopedbilar och cirka 33 000 A-traktorer registrerade i Sverige, enligt siffror från Trafikanalys. Gemensamt är att de har en röd LGF-skylt baktill (långsamtgående fordon).
Enligt nuvarande regelverk kan den som fyllt minst 15 år ta körkort för mopedbil, A/M-körkort. Skelleftepolisens statistik visar att det i maj 2021 fanns totalt 121 mopedbilar i Skellefteå kommun och 100 i Umeå kommun. En reflektion från polisen är att vår kommun är vidsträckt med många samhällen och byar och en mopedbil underlättar logistiken för familjer som inte bor centralt.
– För en 15-åring är det ett privilegium och stor frihet att kunna köra en mopedbil, men med tanke på den enkla förarutbildningen så är det oerhört viktigt att föräldrarna tar ett stort ansvar, säger Håkan Wikström.
Mopedbilsförare lever som sagt farligt. Fordonets tjänstevikt får max vara 425 kilo, det finns inga krav på besiktning eller vinterdäck och karossen håller inte samma mått som på en personbil.
Trafikpolisen understryker föräldraansvaret – inte minst efter tonåringen tagit sitt A/M-körkort och fordonet är inköpt.
– Jag anser att det är då man ska övningsköra med sina ungdomar och lära dem hantera trafik och trafikregler, säger Håkan Wikström.
Han tillägger att man även bör besikta mopedbilen. För trots att det inte finns något besiktningskrav går det att göra frivilligt.
– En kvalitets- och säkerhetskontroll kostar en femhundring. Annars landar ansvaret på oss och vi har inte de resurserna.
Det finns andra baksidor med LGF-fordon i trafikbilden. Ungdomar som håller på med dumheter, beter sig otänkt, helt enkelt.
– Vissa har gjort det till en sport att skapa så långa trafikköer som möjligt bakom sig och det är inte okej, säger Håkan Wikström och fortsätter:
– Andra trafikanter kan också bete sig respektlöst och jag skulle vilja påstå att många bilister är förbannade på LGF-fordonen.
Maxfart för en mopedbil är 45 kilometer i timmen. Dess placering ska vara på vägrenen, när det är möjligt.
Håkan Wikström och hans kollegor menar ändå att de flesta ungdomar som kör mopedbil eller annat LGF-fordon i Skellefteområdet sköter sig bra.
– Men det räcker med att ett par inte följer reglerna för att alla ska stämplas som busar.
Vilken trafikförseelse är vanligast bland LGF-förare?
– Att de inte använder blinkers och det i sig är allvarligt. Jag kan säga så här: Nio av tio oskyddade trafikanter som dör i en krock har blivit påkörda i cirka 50 kilometer i timmen.
Ser ni fördelar med fordonen?
– De innebär stor frihet för ungdomar, de lär sig ta ansvar i trafiken. En viktig sak vi vill skicka med är att vi alla ska vara rädda om varandra i trafiken.
Nästa del
Här är straffen som A-traktorförarna kan få.