Ambition för bostadsgatornas standard ska sänkas

Är skicket dåligt på din lokala bostadsgata? Tyvärr så ser det dystert ut när det gäller ombyggnader. Skellefteå kommun ska fokusera sitt underhåll på de mera trafikerade gatorna, bestämde samhällsbyggnadsnämnden.

Skellefteå kommun drar ner målen när det gäller bostadsgatorna. Pengarna räcker ändå inte.

Skellefteå kommun drar ner målen när det gäller bostadsgatorna. Pengarna räcker ändå inte.

Foto: Pär Lindström

Skellefteå kommun2022-06-01 07:00

Gatunätet inom Skellefteå kommun har eftersatt underhåll, och i en revisionsrapport i vintras fick samhällsbyggnadsnämnden kritik om att ambitionerna är otydliga. 

Därför ska det nu tydliggöras att man har olika mål för olika typer av gator. Då kan man satsa pengarna där de ger störst effekt. 

Tidigare har alla typer av gator haft målet att medelstatus ska vara 80 skadepoäng (av 100 möjliga, då 100 är bäst). Men nu ska man sänka målen för bostadsgator och industrigator till 75 poäng.

Orsaken till att dessa får lägre prioritet är att bostadsgatorna har låg trafikintensitet och när det gäller industrigatorna har tung trafik lättast för att klara gropar och sprickor, så där blir dåligt skick ett mindre problem. 

Genom att sänka ambitionen på vissa gator kan man satsa mer pengar på andra. Huvudgator och matargator ska prioriteras eftersom de har mest trafik och annars slits ner snabbt. Håller man inte efter så blir kapitalförstöringen stor när vägbanan förstörs.  

– Däremot ska vi inte tillåta att skicket blir hur dåligt som helst på de sämsta gatorna. Vi satte den lägsta ribban på 40 poäng, säger Sara Keisu-Lundh (S), ordförande i nämnden. 

När det gäller gång- och cykelbanor sattes längsta acceptabla medelnivå till 60 poäng. 

– Det är för att vi vill prioritera gång- och cykeltrafik för klimatets skull.

Vidare sade politikerna att de vill prioritera dåliga gator i ytterområdena. När det finns extra dåliga gator där ska tjänstemännen lyfta dem som separata ärenden, så kan det bli större möjlighet att avsätta pengar. 

Mikael Lindholm är chef för gator och parker. Han delar revisorernas kritik om det eftersatta underhållet.

– Vi har drivit på om mer pengar i många år, men det är många verksamheter som konkurrerar. Just nu byggs det ju många nya gator och cykelvägar och då går mycket pengar dit. 

– Jag vill understryka att vi även fortsatt ska underhålla där det är mest befogat. Man får inte släppa de mellandåliga gatorna allt för länge, för då blir det kapitalförstöring även där.

Han säger att ytterområdena inte får sämre underhåll.

– Nej, vi har ett rättvisetänk, och jag skulle säga att standarden är ganska jämn om man jämför orterna mot staden. 

Totalt sett har underhållsskulden på kommunens gatunät beräknats vara 303 miljoner. Så mycket skulle krävas om man vill komma upp till en status på 100 poäng, alltså att hela vägnätet är perfekt.

– Men att hålla alla gator i toppskick är inte rimligt, det vore också kapitalförstöring om man renoverar sådant som ändå är i godtagbart skick, förtydligar Mikael Lindholm. 

Han begär alltså inte 303 nya miljoner. Men gärna mer än i dag. 

Status på gator

Detta är de kommunala gatornas nuvarande status: 

Klass 1. Huvudgator. Är 17 procent av kommunens vägnät. Hade vid senaste mätningen en medelstatus på 82 poäng. Bedömd underhållsskuld: 19 miljoner kronor. 

Klass 2: Matargator. Är 5 procent av vägnätet. Har en medelstatus på 74. Bedömd underhållsskuld: 10 miljoner. 

Klass 3: Lokalgator. Är 75 procent av vägnätet. Har en medelstatus på 66. Bedömd underhållsskuld: 231 miljoner. 

Klass 4: Gång och cykelbanor. Medelstatus på 73. Underhållsskuld på 33 miljoner. 

Klass 5: Industrigator: Är 3 procent av vägnätet. Har medelstatus på 63. Bedömd underhållsskuld: 10 miljoner. 

x

x

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!