Det har gått ett år sedan kommunerna tog över ansvaret för att samla in reklam- och tidningspapper. Tidigare gjordes det av en branschorganisation.
Övertagandet den 1 januari 2022 har fungerat bra för Skellefteå kommun.
– Vi säljer allt till ett pappersbruk i norra Tyskland. De har meddelat att de skulle kunna köpa ännu mer, men vi har ju inte mer att erbjuda, säger Agneta Lantto-Forsgren, verksamhetschef för avfall.
–Tidigare fanns två svenska pappersbruk som tog emot returpapper, men båda har lagt ner den verksamheten. Därför måste vi skicka det så långt, men det går med tåg.
Att det är miljövänligt anses vara trolig förklaring till den stora efterfrågan. Företag vill kunna säga till sina kunder/läsare att de använder returpapper.
– Troligen är det också billigare än ny pappersmassa.
Så Norran du just nu läser (om du läser på papper och bor i Skellefteå kommun) kommer alltså att leva vidare och kanske förmedla nyheter en gång till.
– Vi har fått veta att papperet används till nya tidningar, säger Agneta.
Det var alltså 1 januari 2022 kommunen tog över hanteringen. Då köptes en balmaskin som kostade 1,3 miljoner kronor.
Hittills i år har Skellefteå kommun samlat in och sålt vidare cirka 550 ton returpapper.
– Den fungerar bra och som en bonus kan vi också använda maskinen för att göra balar av wellpapp. Även det säljer vi för materialåtervinning, det skickas till Kappa massafabrik i Piteå. Tidigare gick en del wellpapp till förbränning, så även där har det blivit en miljömässig förbättring.
Agneta Lantto-Forsgren säger att kommunen tidigare var orolig över att ta ansvaret för tidningspapper eftersom det kunde bli en förlustaffär.
– Men det går jämnt upp, och då är vi nöjda.
Hur går då arbetet till? Norran fick en visning när det gjordes två balar, det tog cirka 10 minuter.
Sedan tidigare har sopbilsförarna tömt papperet i en särskild fålla i en inomhushall. Med hjälp av en hjullastare skyfflas papperet ner i balpressen, som ser ut som en stor köttkvarn.
Maskinen packar ihop papperet, formar en kub och knyter snören. Ut kommer den färdiga balen som lyfts bort och får vänta på transport.
– Vi gör balar i stort sett varje dag, och på onsdagar hämtas de med lastbil. Det blir 34 ton per vecka som fyller en långtradare, säger enhetschef Tommy Marklund.