Enligt anmälan larmade vårdtagaren i början av juli till hemtjänsten via trygghetslarm en förmiddag. Hemtjänstpersonalen uppmärksammade inte larmet vilket innebar att larmcentralen ringde för att göra personalen uppmärksam på det.
Men i samband med telefonsamtalet så uppstod någon form av missförstånd som resulterade i att hemtjänstpersonalen ändå inte åkte på larmet.
Vid ett senare tillfälle kontaktades personalen av en akutläkare som meddelade att vårdtagaren hade avlidit.
Berörd personal informerades efter händelsen om att stöd till dem finns att få utifrån det som inträffat.
Ejja Häman Aktell är äldreomsorgschef inom Skellefteå kommun.
– Vi påbörjade direkt en utredning och den pågår fortfarande kring vad det var som hände. Det sker genom samtal med chefer, medarbetare och eventuella andra inblandade aktörer kring händelsen. Utredningen kommer att pågå några veckor till och sedan kan vi berätta mer om vad det var som egentligen hände, säger hon till Norran.
Har det vidtagits några åtgärder för att det inte ska kunna hända igen?
– Det sker alltid ett systematiskt arbete med eventuella frågor som man ser direkt och det har vi gjort. Sedan får utredningen utvisa om det kommer att behövas fler åtgärder, men det är för tidigt att säga.
– Men en Lex Sarah görs ju alltid för att det ska leda till förbättringar i verksamheter och för att incidenter inte ska upprepas, avslutar Ejja Häman Aktell.