Hyresvärdarna kritiska mot nya sopregler

Hyresgäster kan bli de stora förlorarna när Skellefteå kommun höjer straffavgiften för felaktigt sorterade sopor.
Fastighetsägarna Mittnord har reagerat kraftigt på nyheten, och kräver att kommunen själv ska informera.
– Det är ett delat ansvar för information, säger kommunens avfallschef.

Soprum där det var väl skyltat om restavfall. Förmodligen var det dock oklart för boende vad detta innebär eftersom det syns både pizzakartong och mjölkkartong i skräpet. Böterna som utdelades gällde främst för överfulla bingar.

Soprum där det var väl skyltat om restavfall. Förmodligen var det dock oklart för boende vad detta innebär eftersom det syns både pizzakartong och mjölkkartong i skräpet. Böterna som utdelades gällde främst för överfulla bingar.

Foto: Skellefteå kommun

Skellefteå kommun2024-10-23 11:00

Avgift för den som sorterat fel har funnits i några år i Skellefteå kommun. 1 februari 2023 höjdes den från 150 till 500 kronor per tillfälle.

En nyhet som väntas från kommande årsskifte är att flerbostadshus ska straffas i relation till antalet boende. Utöver grundavgiften på 500 kronor tas också en tilläggskostnad som blir 500 kronor för varje lägenhet som finns i huset. Maximalt 5 000 kronor ska det dock bli för varje tömningstillfälle, oavsett hur stort hyreshuset är. 

Eftersom tömning görs en eller två gånger i veckan i hyreshus och bostadsrättshus kan det snabbt ticka pengar om någon av gästerna inte sköter sig. 

Effekterna i första skedet är att bostadsbolaget eller bostadsrättsföreningen måste betala mer än de annars hade behövt. Effekterna i andra hand kan bli att kostnaden hamnar på de boende, efter förhandlingar med hyresgästföreningen eller efter beslut från bostadsrättsföreningens styrelse. 

Då drabbas alla, även de som sköter sig. 

undefined
Soprum i flerbostadshus där det utdelades böter för dålig sortering. Det berodde främst på att soporna var överfyllda, men det syns också felsorteringar i form av pappersförpackningar. Inga skyltar syns som kan guida hyresgästen.

Fastighetsägarna Mittnord reagerade omgående sedan nyheten kommit ut på norran.se och deras talesperson Jens Pihlblad anser att det är ett obalanserat förslag. 

– Det är kommunens ansvar att utbilda invånarna om rätt hantering av sopor. Det är inte rimligt att lägga böter på fastighetsägare när det är enskilda invånare som slänger soporna, säger han. 

Han är tveksam till om avgifterna går lägga på hyran, utan befarar att den stannar som en extra kostnad hos fastighetsägaren och därmed försämrar dennes ekonomi. 

– Vi uppmanar nämnden att omvärdera sitt förslag och istället samarbeta med fastighetsägare för att hitta hållbara lösningar på sopproblemet. 

undefined
Jens Pihlblad säger att fastighetsägarna har reagerat starkt på de nya relgerna. Han uppmanar samhällsbyggnadsnämnden att ändra sig.

Även hos Skebo finns funderingar, även om de inte framför någon kritik.

– Vi har tyvärr stora problem med att det sorteras fel, säger Lisa Nilsson, hållbarhetssamordnare på Skebo.

– Dessutom har vi problem med att hyresgäster lämnar grovavfall på våra områden. 

Lisa Nilsson säger att Skebo jobbar med att införa fastighetsnära insamling av förpackningar. Det ordnas större ytor och skyltningen förbättras. De har börjat med områden där det varit sämst möjlighet att sortera.

– Vi vet inte hur de nya bötesbeloppen kommer att slå, men det är troligt att vi får böter på många av våra områden, säger hon. 

undefined
Agneta Lantto-Forsgren, avfallschef i Skellefteå kommun. Hon påpekar att hennes avdelning finansieras av avgifter. Allt som kostar måste betalas av den som använder tjänsterna. Inget tas på skatten.

Vad säger då kommunen om kritiken från Fastighetsägarna. Avfallschef Agneta Lantto Forsgren betonar att det är ett delat ansvar mellan hyresvärd och kommun kring att allt ska bli rätt.

– Vi har haft möten med fastighetsägare under 2023 och 2024. Då har vi informerat och även visat vilka bilder/affischer som man kan beställa och sätta i soprummen. Vi har också gjort texter med olika språk som man kan köra ut från kommunens hemsida.

Hon säger att problemet med felsorteringar har ökat något på senare år.

– Vi har haft stor inflyttning av folk från länder som inte sorterar på samma sätt som i Sverige. Där har vi legat efter men nu har vi gjort en broschyr med bilder och texter på många språk. Men nyinflyttade bär inte skulden för den samlade felsorteringen, den har pågått i många år. 

Tidigare var straffavgiften samma för flerbostadshus och villor, och det blev inte nog kännbart för flerbostadshusen. Det är därför den utökade avgiften föreslås. De nya reglerna är inte beslutade, det ska göras av kommunfullmäktige. 

undefined
Soprum som saknar skyltar. Då får fastighetsägaren problem med att folk dumpar grovavfall vilket är fallet med pulkan, sparkcykeln och lampan.

Vad är då problemet med sorteringen? I första hand är det att förpackningar inte skiljs ut. De läggs i vanliga soppåsen och betraktas som vilket skräp som helst. 

– Det drabbar kommunen med högre kostnader. Att skicka för bränning på Dåvamyran i Umeå kostar allt mer i behandlingsavgifter och utsläppsrätter. 

Om förpackningar läggs i förpackningar (och tidningar i tidningar) går de istället till materialåtervinning. Ingen kostsam bränning, utan istället blir det återvunnit material. 

– Dessutom är det förpackningsbranschen och tidningsindustrin som betalar den kostnaden, så den drabbar inte kommunen alls. 

Ännu ett fel kan vara matrester i vanliga soporna. Att bränna mat är förbjudet från och med 1 januari 2024. Haken i det fallet är att maten borde ha blivit biogas i Skellefteås biogasverk. 

Till sist finns ett tredje sorts fel som Skebo nämner här ovan. Det är att folk lämnar grovavfall i sitt soprum. Det hör inte hemma där alls, utan ska tas till närmaste återvinningscentral, exempelvis Degermyran. 

Hur vanligt är det då att kommunen tar ut avgift för felsortering. Förra vintern berättade Norran att 565 avgifter hade tagits ut under 2023.

– Sedan har det blivit några till. Än så länge tar vi bara avgift i de mest flagranta fallen. Det ska komma en rapport från Avfall Sverige om hur regler bör vara, och de ska då bli likvärdiga i hela landet. Det väntas inom kort. Därför avvaktar vi just nu med att ta ut avgifter i någon stor omfattning, säger Agneta Lantto Forsgren. 

– Om ändringar ska komma med i nästa års taxa måste de dock beslutas nu, tillägger hon.

Soppåsens innehåll

Vad ska då finnas i en vanlig soppåse, som läggs i restavfall (grön tunna)? Inte mycket, faktiskt. 

Utöver blöjor, bindor och tamponger kan det var kuvert, servetter, snyt- och torkpapper.

Diskborstar, tandborstar ska också dit. 

Dessutom uttjänta skor. Fram till nyår får man också kasta textil.

Om man inte har blöjbarn kan det ta ganska lång tid att fylla en soppåse och det beror på att nästan allt i hushållet som ska bort är förpackningar och tidningar. 

Har man inte fastighetsnära insamling måste man fara till en återvinningsstation med förpackningar och tidningar. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!