Avgift för den som sorterat fel har funnits i några år i Skellefteå kommun. 1 februari 2023 höjdes den från 150 till 500 kronor per tillfälle.
En nyhet som väntas från kommande årsskifte är att flerbostadshus ska straffas i relation till antalet boende. Utöver grundavgiften på 500 kronor tas också en tilläggskostnad som blir 500 kronor för varje lägenhet som finns i huset. Maximalt 5 000 kronor ska det dock bli för varje tömningstillfälle, oavsett hur stort hyreshuset är.
Eftersom tömning görs en eller två gånger i veckan i hyreshus och bostadsrättshus kan det snabbt ticka pengar om någon av gästerna inte sköter sig.
Effekterna i första skedet är att bostadsbolaget eller bostadsrättsföreningen måste betala mer än de annars hade behövt. Effekterna i andra hand kan bli att kostnaden hamnar på de boende, efter förhandlingar med hyresgästföreningen eller efter beslut från bostadsrättsföreningens styrelse.
Då drabbas alla, även de som sköter sig.
Fastighetsägarna Mittnord reagerade omgående sedan nyheten kommit ut på norran.se och deras talesperson Jens Pihlblad anser att det är ett obalanserat förslag.
– Det är kommunens ansvar att utbilda invånarna om rätt hantering av sopor. Det är inte rimligt att lägga böter på fastighetsägare när det är enskilda invånare som slänger soporna, säger han.
Han är tveksam till om avgifterna går lägga på hyran, utan befarar att den stannar som en extra kostnad hos fastighetsägaren och därmed försämrar dennes ekonomi.
– Vi uppmanar nämnden att omvärdera sitt förslag och istället samarbeta med fastighetsägare för att hitta hållbara lösningar på sopproblemet.
Även hos Skebo finns funderingar, även om de inte framför någon kritik.
– Vi har tyvärr stora problem med att det sorteras fel, säger Lisa Nilsson, hållbarhetssamordnare på Skebo.
– Dessutom har vi problem med att hyresgäster lämnar grovavfall på våra områden.
Lisa Nilsson säger att Skebo jobbar med att införa fastighetsnära insamling av förpackningar. Det ordnas större ytor och skyltningen förbättras. De har börjat med områden där det varit sämst möjlighet att sortera.
– Vi vet inte hur de nya bötesbeloppen kommer att slå, men det är troligt att vi får böter på många av våra områden, säger hon.
Vad säger då kommunen om kritiken från Fastighetsägarna. Avfallschef Agneta Lantto Forsgren betonar att det är ett delat ansvar mellan hyresvärd och kommun kring att allt ska bli rätt.
– Vi har haft möten med fastighetsägare under 2023 och 2024. Då har vi informerat och även visat vilka bilder/affischer som man kan beställa och sätta i soprummen. Vi har också gjort texter med olika språk som man kan köra ut från kommunens hemsida.
Hon säger att problemet med felsorteringar har ökat något på senare år.
– Vi har haft stor inflyttning av folk från länder som inte sorterar på samma sätt som i Sverige. Där har vi legat efter men nu har vi gjort en broschyr med bilder och texter på många språk. Men nyinflyttade bär inte skulden för den samlade felsorteringen, den har pågått i många år.
Tidigare var straffavgiften samma för flerbostadshus och villor, och det blev inte nog kännbart för flerbostadshusen. Det är därför den utökade avgiften föreslås. De nya reglerna är inte beslutade, det ska göras av kommunfullmäktige.
Vad är då problemet med sorteringen? I första hand är det att förpackningar inte skiljs ut. De läggs i vanliga soppåsen och betraktas som vilket skräp som helst.
– Det drabbar kommunen med högre kostnader. Att skicka för bränning på Dåvamyran i Umeå kostar allt mer i behandlingsavgifter och utsläppsrätter.
Om förpackningar läggs i förpackningar (och tidningar i tidningar) går de istället till materialåtervinning. Ingen kostsam bränning, utan istället blir det återvunnit material.
– Dessutom är det förpackningsbranschen och tidningsindustrin som betalar den kostnaden, så den drabbar inte kommunen alls.
Ännu ett fel kan vara matrester i vanliga soporna. Att bränna mat är förbjudet från och med 1 januari 2024. Haken i det fallet är att maten borde ha blivit biogas i Skellefteås biogasverk.
Till sist finns ett tredje sorts fel som Skebo nämner här ovan. Det är att folk lämnar grovavfall i sitt soprum. Det hör inte hemma där alls, utan ska tas till närmaste återvinningscentral, exempelvis Degermyran.
Hur vanligt är det då att kommunen tar ut avgift för felsortering. Förra vintern berättade Norran att 565 avgifter hade tagits ut under 2023.
– Sedan har det blivit några till. Än så länge tar vi bara avgift i de mest flagranta fallen. Det ska komma en rapport från Avfall Sverige om hur regler bör vara, och de ska då bli likvärdiga i hela landet. Det väntas inom kort. Därför avvaktar vi just nu med att ta ut avgifter i någon stor omfattning, säger Agneta Lantto Forsgren.
– Om ändringar ska komma med i nästa års taxa måste de dock beslutas nu, tillägger hon.