Fortsatta störningar med trygghetslarm

Problemen med trygghetslarm fortsätter. ”Vi går ut med ny information där den som har larm kan ringa direkt till larmcentralen på 019-5554626, om de upplever att larmet inte går fram. En larmoperatör svarar dygnet runt så fort som möjligt,” säger Peter Näsström.

Peter Näsström: ”Alla som trycker på larmet påverkas, men det jobbas febrilt med detta.”

Peter Näsström: ”Alla som trycker på larmet påverkas, men det jobbas febrilt med detta.”

Foto: TT/Arkivbild

Skellefteå kommun2020-10-14 15:58

Peter Näsström är verksamhetschef inom hemtjänsten, Skellefteå kommun och säger att problemen nu handlar om fördröjd svarstid. 

– Om du larmar, så tar det längre tid innan den som larmar blir uppringd. Det ska bara ta ett par minuter i vanliga fall, men nu det senaste dygnet så har det varit cirka 15 minuters fördröjning, säger Peter Näsström. 

Hur många berörs? 

– Alla som trycker på larmet påverkas, men det jobbas febrilt med detta och det stora felet hade vi förra veckan. Vår leverantör har uppgraderat sitt system och det blev något fel då. På måndag eftermiddag började problemen uppstå igen. 

Ni uppmanar de som är oroliga att ta kontakt med hemtjänst eller anhöriga — är det okej att delegera ut ansvaret? 

– När det gäller ansvarsfrågan så är det svårt att säga något om den och nu vädjar vi om hjälp. Ett trygghetslarm är till för att vi ska skapa trygghet i hemmet och man ska kunna tillkalla hjälp när man hamnar i en situation där man behöver det. Vi har en uppgörelse att vi ska skapa trygghet och det är klart att vi tar på oss det, i det här sammanhanget är det tekniken som inte fungerar och där är vi beroende av en annan aktör. Det vi kan göra är att vi besöker de som är mest sköra regelbundet, vi har koll på dom och vi försöker säkerställa att det inte ska hända något. Om man insjuknar hastigt så ska man alltid ringa 112. 

Har ni funderat på att byta leverantör? 

– Nej, nu jobbar vi med att lösa problemen. 

Har ni kunnat ge någon sluttid för när problemen är avhjälpta? 

– Nej, det kan vi inte göra, men vi kommer närmare och närmare en lösning.

Tar ni ut avgift för trygghetslarm? 

– Ja, det gör vi. 

Hur kompenseras kunderna för störningarna?

– Det blir i så fall en senare fråga. Vad som händer efter det får vi ta sedan. Det blir också en uppföljning på flera plan, delvis i samarbete med leverantören Tunstall. 

Vilka signaler får ni från hemtjänsten, innebär de här problemen med trygghetslarmen ökad arbetsbelastning? 

– Det stora hos dom är att det skapar oro hos medarbetarna. Vi får sådana signaler och de är oerhört viktiga i det här. Det är genom dom vi kan sammanställa och se hur det går och hur det fungerar. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!