Elever larmar om rasism – men får ingen hjälp

En plats där användandet av n-ordet är vardag och skolpersonal som inte lyssnar när elever larmar om rasism. Så beskrivs en skola i Skellefteå kommun av både nuvarande och före detta elever. Det har även kommit in larm om rasism på en annan skola – och nu utreds kommunen av Diskrimineringsombudsmannen.

Flera personer som Norran pratat med säger att rasism är ett stort problem på skolan. Flickan på bilden är en av de personerna.

Flera personer som Norran pratat med säger att rasism är ett stort problem på skolan. Flickan på bilden är en av de personerna.

Foto: Melker Westerberg

Skellefteå kommun2022-12-12 07:00

En dryg månad har gått sedan händelsen som blev droppen som fick bägaren att rinna över, som gjorde att de kände sig tvungna att skicka in en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen (DO).

– Jag har aldrig varit med om ett ställe där det är så normaliserat att säga n-ordet som på den här skolan, säger en person som Norran pratat med.

Hon går inte längre kvar på skolan, som är en grundskola i Skellefteå kommun, men känner andra som gör det.

– Rasism är ett stort problem där.

Det var i början av november som en person i hennes närhet, en flicka på högstadiet, blev stoppad i korridoren av en lärare. I skolan brukar flickan bära sjal, men läraren hade sett bilder på Instagram där hon visade håret.

– Läraren kom fram till mig och frågade varför jag hade sjal på mig i skolan, samtidigt som jag visade håret på Instagram. Han frågade också om jag var tvingad till att bära sjal av mina föräldrar, säger flickan.

Hon berättar att hon tyckte att händelsen var obehaglig.

– Jag svarade att jag inte är tvingad till att bära sjal, utan att det är mitt eget beslut. Och varför skulle jag lägga ut bilder på Instagram där jag visar håret om jag tvingas använda sjal?

undefined
Flera personer som Norran pratat med säger att rasism är ett stort problem på skolan. Flickan på bilden är en av de personerna.

Enligt flickan nöjde sig inte läraren med svaret, utan fortsatte ställa frågor om sjalbärandet.

– Han lyssnade inte på mitt svar, utan fortsatte fråga om det är någon som tvingar mig. Han frågade också varför min syster har bilder på Instagram där hon visar håret, fastän hon kan ha sjal i skolan. Det känns obehagligt att han söker upp oss på sociala medier och sedan frågar varför vi bär sjal i skolan, det är väldigt privata frågor.

En närstående till flickan säger att hon på ett sätt kan förstå varför läraren ställde frågorna.

– Det finns ett problem med barn som tvingas bära sjal och det kanske kan vara bra att ställa frågan. Men om personen då svarar att man inte tvingas till det, då måste man respektera det.

Flickan säger även att det inte är första gången som hon upplever att läraren ställer opassande frågor. Hösten 2021 kom samma lärare fram i korridoren. Läraren hade då, i ett annat sammanhang tidigare under dagen, sjungit med i en låt där n-ordet förekommer. En kompis till flickan hade då sagt till läraren att det inte är okej att han sjunger eller säger ordet, eftersom han inte är mörkhyad.

– Efteråt kom han fram till mig och frågade om jag tycker att det är okej att han sjunger n-ordet. Jag försökte förklara att det inte är okej, men det kändes som att han inte lyssnade.

Under hösten ska samma lärare ha spelat raplåtar och sagt saker som ”wallah, är jag orten nu eller?”.

– Han säger det som ett skämt, men vi tycker inte det är roligt, säger en elev.

undefined
”Det känns obehagligt att han söker upp oss på sociala medier och sedan frågar varför vi bär sjal i skolan, det är väldigt privata frågor”, säger flickan efter händelsen där en lärare kom fram till henne i korridoren och frågade varför hon har sjal på sig i skolan.

Samtliga som Norran pratat med tycker att problemet med rasism på skolan är större än den enskilde lärarens beteende. 

– Det är vanligt att n-ordet används bland elever på skolan. Det känns som att vissa använder det bara för att provocera, säger en person.

De menar även att det inte bara är problem med användandet av n-ordet, utan att det överlag används grova ord och uttryck mot personer med utländsk bakgrund.

– När vi försöker berätta för lärare och rektor känns det som att vi inte blir lyssnade på, de gör ingenting. Det är som att rektorn tystar ner oss.

För en dryg månad sedan skickades anmälan in till DO. I anmälan nämns både sjalincidenten och händelsen där läraren ställde frågor om användandet av n-ordet. Den anmälan ligger nu delvis till grund för att DO har valt att inleda en tillsyn av Skellefteå kommun.

En annan anmälan, som också ligger till grund för att kommunen utreds, beskriver en händelse som ska ha inträffat i september i år på en annan grundskola i Skellefteå kommun. Enligt anmälan drömmer den berörda eleven om att bli pilot. ”Hans lärare vet om detta”, står det i anmälan.

När eleven och läraren vid ett tillfälle satt ensamma ska läraren ha sagt till eleven att han inte kan bli pilot för att han är svart. Läraren ska även ha uppmanat eleven att sträva efter att städa flygplan i stället för att bli pilot.

Efter händelsen skickades en anonym anmälan in till kommunen. Pojkens mamma kallades sedan till möte tillsammans med rektorerna vid skolan. Enligt anmälan vågade dock inte mamman säga något mer om händelsen till rektorerna, på grund av hennes rädsla för myndigheter: ”Hon och xx är i beroendeställning till kommunen på flera olika sätt”, står det.

Efter mötet med skolan ska läraren ha frågat pojken om han vet vem som gjort den anonyma anmälan. Mamman ska också ha mottagit sms från lärarens privata nummer, där läraren efterfrågat information om anmälan.

I anmälan framgår det att pojken har mått dåligt efter händelsen, dels på grund av lärarens uttalande men också på grund av de utfrågningar han och hans mamma har utsatts för.

undefined
Diskrimineringsombudsmannen har inlett en tillsyn av Skellefteå kommun.

Henrik Bolin är avdelningschef för grundskolan vid Skellefteå kommun.

Vad tänker du om att Diskrimineringsombudsmannen har inlett en tillsyn av Skellefteå kommun?

– Jag ser inte det som något negativt egentligen. Är det så att det finns fog för anmälningarna så har vi ett problem som vi måste åtgärda. Att det kommer opartiska ögon på våra verksamheter, det välkomnar jag. Har vi en diskriminerande organisation vill jag naturligtvis att vi ska göra något åt det, säger han.

undefined
Henrik Bolin, avdelningschef för grundskolan vid Skellefteå kommun.

I övrigt är Henrik Bolin fåordig kring anmälningarna eftersom det är pågående ärenden.

– Jag vill avvakta beslut från Diskrimineringsombudsmannen. Har det begåtts oegentligheter kommer DO att få fram det och då kommer det med i beslutet.

Han säger även att det kring sådana här ärenden är vanligt att anmälaren känner att den inte blir lyssnad på.

– Generellt sett kan man säga att många av de anmälningar som kommer in till Skolinspektionen, DO eller någon annan myndighet handlar om att man haft svårt att få kommunikationen att fungera. De som känner att de blir lyssnade på tror jag är mindre benägna att anmäla.

Det sistnämnda, att bli lyssnad på, hoppas personerna som Norran pratat med att anmälningarna ska leda till.

– Vi hoppas att det här gör så att de lyssnar på oss och hör oss. Rasism är ett stort problem som skolan måste ta tag i.

Skellefteå kommun ska nu lämna in ett skriftligt svar till DO.

Fotnot: Norran har sökt rektorn vid skolan som personerna i artikeln pratar om. I nuläget vill inte rektorn ge någon kommentar, utan inväntar DO:s beslut.

Fakta: DO

Diskrimineringsombudsmannen (DO) arbetar mot diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning och ålder. 

DO utreder anmälningar om diskriminering och trakasserier samt granskar hur arbetsgivare, högskolor och skolor arbetar för att förebygga diskriminering.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!