Du sa igår att ni inte gått ut med information för att älven inte används av allmänhet vintertid?
– Det ingår också i vår utvärdering, om vi ska göra på ett annat sätt med information oavsett årstid.
Hur ser du på kritiken?
– Vi gjorde en bedömning och vinterbadarna fanns inte med i vår genomgång, tyvärr. Det här är en typ av händelse där vi borde gått ut med information. Jag förstår hur olustigt det här är, säger Stefan Johansson.
Hur kan det ta flera dagar att åtgärda?
– När man hamnar i högspänning så måste vi få hjälp av Skellefteå Kraft. Det är väldigt komplext där flera olika aktörer ska samverka och tidsaspekten sträcks ut längre i tid. Det är även en säkerhetsfråga.
Det är samma pumphus som förra gången – är grejorna för gamla och hur ser backupsystemet ut?
– Jag kan inte säga hur gammal transformatorn som gick sönder är, vi byter komponenter kontinuerligt. När det brann 2019 då fungerade transformatorn, men den skickar lågspänning in i olika automatikskåp. Ett av de skåpen fick en kortslutning som orsakade branden. De delarna är utbytta nu, men det var också tidsödande och sådana delar ligger vi inte hemma med.
Han säger att backupsystem fungerar så att en pump går kontinuerligt, sedan finns det reserver för den. Han säger också att felet som uppstått på transformatorn ligger så långt bak i systemet att det är svårt att överblicka.
– Vi ska utvärdera det som hänt och utreda händelsen. Det är redan anmält till tillsynsmyndigheten, bygg- och miljönämnden. De har en avdelning som går igenom den här typen av händelser i detalj.
Går det utöka samlingsbassängen som ska samla upp inflödesvattnet?
– Bassängen måste vara så oerhört stor att avloppsvattnets nedbrytning, med allt sitt innehåll, startar på fel ställe. Det är det stora bekymret. Därför vill man, traditionellt sett, ha en bassäng med en volym som gör att innehållet inte börjar röta på fel ställe.
Hur ofta inspekteras pumphus?
– Vissa bitar sker ett par gånger i veckan, andra sköts digitalt men det sker med viss regelbundenhet.
Kunde felet ha upptäckts innan transformatorn gick sönder?
– Just det här felet är inte särskilt lätt att upptäcka men inriktningen hos oss är att jobba förebyggande. Vi strävar efter att jobba mindre med akut avhjälpande underhåll.