Det behövs fyra nya sopbilar för kommunens insamling i egen regi, vilket görs i Skellefteå stad, Ursviken och Skelleftehamn. De beställdes i augusti, men visade sig ha en väldigt lång leveranstid.
De tillverkas efter beställning och väntetiden är mer än ett år. Först i slutet av 2024 kan de första två levereras till Skellefteå. Den tredje kan komma första kvartalet 2025 och mot våren 2025 kommer den fjärde.
– Vi ska ändå köra igång successivt så när vi har två bilar kan vi börja. Det är inte bestämt vilka bostadsområden som blir först ut, säger avfallschef Agneta Lantto-Forsgren.
Kanske blir det alltså start nästa vinter. Men är det klokt att börja när det är mycket snö?
– Det är oklart när vi startar, firman som ska leverera fyrfackskärlen ska först tillfrågas.
De nya soptunnorna ska köras ut till kunderna av säljaren; PWS Nordic, med kontor i Västerås och Perstorp.
– De ska köra ut de nya och ta in de gamla på samma gång, och det måste göras precis 14 dagar innan de nya bilarna ska göra sin första tömning. Kunderna kan ju inte stå utan sopkärl. Så det blir ett stort maskineri att planera detta.
Tunnorna tillverkas i Tyskland och det blir leverantören som svarar för att de varken kommer för tidigt eller för sent till Skellefteå.
Här kan du se på film hur tömningen går till.
Men fyra nya sopbilar är inte nog. Det behövs ytterligare åtta som ska köra i ytterområdena. Det låter mycket, men det beror på att avstånden är mycket större där.
Uppdraget var ute på anbud och den som fick kontraktet är den befintliga entreprenör som kör i dag. Givetvis är avtalet långt eftersom bolaget tvingas köpa nya bilar, och det blir också dyrare än förr.
– Entreprenaden blir dubbelt så dyr som tidigare. Vi har räknat på saken och diskuterade att ta över ytterområdena i egen regi, men det hade inte blivit billigare, säger Agneta Lantto-Forsgren.
– Tack vare ersättningen från naturvårdsverket ska vi få täckning för dessa extra kostnader, vi får ju pengarna baserat på att vi har långa avstånd.
– Skulle pengarna inte räcka så kommer vi att protestera. Det är sagt att den här reformen ska vara kostnadsneutral.
Hon tillägger att Skellefteå kommun har legat på om att Norrlands kommuner borde få ett slags vintertillägg, men det har inte genomförts.
– Vi vet inte hur snö kommer att påverka insamlingen, så det får vi återkomma till när vi vet mera.