Ny parkeringsnorm beslutad för hela Skellefteå kommun

Den nya parkeringsnormen för Skellefteå kommun har beslutats. Det ska krävas färre parkeringsplatser än tidigare när nya hyreshus byggs, i synnerhet om fastighetsägaren erbjuder andra alternativ än bil. Då kan man "köpa sig fri" från vissa av platserna.

Boendeparkering på nybyggda området Storfågeln, Västra Erikslid.

Boendeparkering på nybyggda området Storfågeln, Västra Erikslid.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå kommun2024-06-14 15:54

En ny parkeringsnorm har varit på gång i flera år och det har redan givits bygglov för nya bostäder där antalet boendeparkeringar tillåtits vara extra låg, exempelvis där det görs små lägenheter. 

Den nya normen gäller för hela kommunen till skillnad för de gamla reglerna som bara gällde centrala stan.

I de nya reglerna delas kommunen i tre zoner, där man kan bygga minst antal parkeringsplatser i centrala stan. Anledningen är att det anses vara lättast att klara sig utan bil ju mera centralt man bor. 

Så här många parkeringsplatser måste fastighetsägarna minst erbjuda: 

Centrala stan: 0,8 bilplatser per lägenhet som är mer än 55 kvadratmeter. 0,7 bilplatser per lägenhet som är mellan 35 och 55 kvadratmeter. 0,5 bilplatser per lägenhet som är mindre än 35 kvadratmeter. 

Övriga staden: En bilplats per lägenhet som är över 55 kvadratmeter. 0,9 bilplats per lägenhet som är 35-55 kvadratmeter. 0,7 bilplatser per lägenhet som är mindre än 35 kvadratmeter.

Ute på orterna: 1,1 bilplats per lägenhet som är över 55 kvadratmeter. En bilplats per lägenhet som är 35-55 kvadratmeter. 0,8 bilplatser per lägenhet som är mindre än 35 kvadratmeter. 

I samtliga fall är besöksparkeringar inräknade och inget extra anses behövas.

Men detta är bara grundnormen. Från parkeringstalen får man göra avdrag och ordna ännu färre platser om man uppfyller vissa krav. Man kan som mest reducera platserna med 35 procent. Då ska man göra särskilda cykelbefrämjande åtgärder, exempelvis ha många cykelparkeringar under tak. Man kan också starta en bilpool, cykelpool samt en särskild mobilitetshubb med diverse tjänster. 

Om man vill använda dessa undantag måste man skriva särskilda och långsiktiga avtal med kommunen för att kunna få bygglov. Uppföljningar kommer att göras. Man måste också ha en reservplan för var man skapar nya parkeringar om det visar sig att man inte uppfyller det man lovat. 

Alla nya hyresgäster ska tydligt upplysas om att det finns extra få parkeringsplatser innan de skriver avtal. 

Det är tillåtet för en fastighetsägare att hyra platser i andra parkeringshus, men det får maximalt vara 500 meters gångväg till bilen från bostaden. 

Kommunens parkeringsnorm innehåller också regler om antal cykelplatser, och om hur många bilplatser man bör ha för kontor, handel och andra arbetsplatser. 

undefined
Cykelställ ska helst ha möjlighet till ramlåsning, som här hos Heimstaden, kvarteret Storfågeln.

Hur blir då normen jämfört med det gamla? Planingenjör Richard Widman säger att det är svårt att jämföra eftersom den gamla normen var baserad på byggnadsyta och inte antal lägenheter.

Därför anses den nya normen bättre svara upp mot hur många människor som bor i ett hus.

När det gäller ytterområdena krävdes ofta en bilplats per lägenhet och där blir det inga större skillnader med den nya normen. 

Istället menar Richard Widman att det främst är möjligheten att minska antalet platser med olika mobilitetsåtgärder som är det nya. 

Syftet med normen är att bidra till kommunens mål om minskat bilanvändande.  

– Det här är en bra början, och vi bestämde att det ska göras en utvärdering hösten 2025, säger Annamaria Hedlund (S), ordförande i nämnden. 

Är det rätt väg att gå att tvinga folk sluta ha bil?

– Hyresvärdarna blir ju tvingade att erbjuda bra alternativ, det här är ett bra incitament för dem, tycker hon. 

Moderaterna yrkade på återremiss, men det gick inte igenom. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!