I höstas var snöröjningen i Skellefteå kommun på väg mot ännu ett stort underskott. Samhällsbyggnadsnämnden ville inte tokspara utan beställde i stället nya riktlinjer för vinterväghållning.
De har nu beslutats och ska gälla från nästa vinter.
Några större besparingar föreslås dock inte. Den enda tydliga försämringen är att man ska ta bort mindre mängder snö från villagator. Först när framkomlig gata är smalare än fyra meter kommer lastbilar och traktorer/snöslungor för att forsla bort snö. Man tar då enbart bort till sex meters bredd, och resten får ligga kvar för att så småningom smälta bort.
Denna förändring väntas spara två miljoner per år.
Samtidigt inför man en förändring som ökar kostnaderna, och det är beredskap för snöröjning i april. Tidigare har man avslutat säsongen den 1 april, men nu ska den förlängas till 15 april, på grund av förändrat klimat. Det ökar de fasta kostnaderna för beredskapsersättning med 400 000 kronor.
I övrigt behålls nuvarande nivåer för när man ska snöröja, och orsaken att det inte snålas in är att man har jämfört med andra. Umeå, Luleå och Bodens kommuner har tillfrågats, och det visar sig att deras standard ligger ungefär lika som Skellefteå, både när det gäller cykelvägar och vägar.
Totalt sett kommer alltså inte besparingarna att bli särskilt stora, och samhällsbyggnadsnämnden riskerar att även i framtiden överskrida sina budgetar. Årligen brukar de överskrida med cirka 15 miljoner men alltid få extrapengarna beviljade.
– Vi hade en lång diskussion om detta, men landade i att Skellefteå ska ha en god framkomlighet. Skulle vi dra in på snöröjningen så skulle det de oskyddade trafikanterna förlora mest, säger nämndens ordförande Sara Keisu-Lundh (S).
– Mycket av pengarna går ju också till att forsla bort snö, och även det måste göras eftersom staden förtätas. Vi ser inte att det finns några alternativ, säger hon.
– Vi är medvetna om att de här riktlinjerna inte ger några större besparingar, men nu har vi i alla fall diskuterat frågan och gjort ett politiskt ställningstagande. Det är nu ett aktivt val att vi ska ha den standard vi har.
Nämnden var enig i sitt godkännande.
Så är reglerna i de nya riktlinjerna:
Gång och cykelbanor: På de prioriterade banorna inleds röjning när det kommit 3-5 centimeter snö och normalt ska röjningen fixas mellan klockan 04:00 och 07:00 på vardagar. Om snöfallet fortsätter ska ytterligare runda vara gjord före klockan 16.00 på vardagar. När prioriterade gång- och cykelbanor är klara tas de övriga.
Gator: På de prioriterade gatorna inleds röjning när det kommit 3-5 centimeter snö, klockan 04:00 och det ska vara klart 08:00. Med prioriterad menas genomfartsgator, huvudgator och viktiga stråk för bussar.
Övriga gator börjar röjas när det kommit 10-15 centimeter snö, men tidigare om det anses mera rationellt. I normalfallet börjar röjningen från 04:00, och ska vara klar efter 12 timmar. Samma regler gäller för enskilda vägar som sköts av Skellefteå kommun.
Det är kommunens beredskapsansvarige som kontrollerar snödjup och väderprognos för att avgöra när snöröjning börjar.
Vid extrema förhållanden prioriteras genomfartsgator och andra större gator.
Prioriteringsordningen vid snöröjning är: 1) Plogning, 2) Siktröjning, 3) Hyvling, 4) Bortforsling av snö.