Få nyttjar ringbilarna – 55 linjer föreslås försvinna

Många linjer för ringbilen inom Skellefteå kommun föreslås läggas ner. Orsaken är att ingen nyttjar dem.

I många byar i Skellefteå kommun används ringbilar som ett komplement till busslinjerna.

I många byar i Skellefteå kommun används ringbilar som ett komplement till busslinjerna.

Foto: Roine Sandlén, arkivbild

Skellefteå kommun2023-08-16 09:38

Det finns 66 linjer inom Skellefteå kommun som innebär att man ringer i förväg och beställer sin resa och får då åka taxi enligt en förutbestämd taxa. De flesta leder från mindre byar till någon befintlig busslinje där man ska byta för att åka vidare. Ringlinjerna är dock dåligt nyttjade, och många av dem föreslås nu läggas ner.

Det föreslås läggas ner 45 linjer som aldrig nyttjades under åren 2018 till 2022. Dessutom föreslås nedläggning av de tio linjer som användes mindre än tre gånger under de fem åren. 

Kvar blir då 11 linjer som föreslås finnas kvar. De är: 

504 Boliden–Norsjö (bekostas av Norsjö kommun)

701 Bäckfors–Sandfors (ska dock slås ihop med linje 757)

703 Skråmträsk–Brönstjärn–Bergliden

704 Finnforsfallet–Krångfors–Medle

743 Västanträsk–Bygdsiljum

747 Lövånger–Bjuröklubb

750 Vebomark–Bureå

752 Mårtensboda–Lövånger

753 Jörn–Boliden–Skellefteå (kopplar till ett nattåg)

754 Burträsk–Kalvträsk

757 Häbbersliden–Sandfors–Eriksdal (slås ihop med linje 701)

766 Burvik–Bureå

Förslaget var på tisdagen uppe i kommunstyrelsens arbetsutskott, men politikerna tog inte ställning utan skickar frågan utan yttrande till kommunstyrelsen. 

I snitt kostar varje resa med ringbil 916 kronor, vilket bekostas av kommunen. Man hittar till ringbilarna genom att söka på Länstrafikens digitala reseplanerare.

Kommunfullmäktige har tidigare beslutat att införa så kallad närtrafik, vilket ska ersätta ringbilarna. Genomförandet har dock dröjt, och det har hänvisats till tekniska orsaker hos Länstrafiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!