Teststräcka för lufttaxi från Skellefteå Airport

Skellefteå Airport har fått tillstånd att ta fram en teststräcka för eldrivna och vertikalstartande farkoster, så kallade eVTOL, mellan Skellefteå Airport och Northvolts batterifabrik.

Skellefteå Airports vd Robert Lindberg menar att på grund av låga driftskostnader och ett begränsat behov av infrastruktur på marken är det här ett ”oerhört intressant” transportmedel för framtidens regionala resor i glest befolkade områden.

Skellefteå Airports vd Robert Lindberg menar att på grund av låga driftskostnader och ett begränsat behov av infrastruktur på marken är det här ett ”oerhört intressant” transportmedel för framtidens regionala resor i glest befolkade områden.

Foto: Skellefteå Airport

Skellefteå Airport2021-07-05 09:44

Det är inom ramen för Energimyndighetens utlysning “Fossilfritt flyg 2045” som Skellefteå Airports ansökan blivit beviljad. Projektet kommer att utreda och planera för infrastruktur, luftrumsfrågor, tillstånd, marknadsfrågor samt ur forskningsperspektiv undersöka den elmiljö som utökad användning av elektrifierade luftfarkoster ger på flygplatsen. Därmed skapas förutsättningar för en av de allra första teststräckorna i Norden. 

Skellefteå Airports vd Robert Lindberg menar att på grund av låga driftskostnader och ett begränsat behov av infrastruktur på marken är det här ett ”oerhört intressant” transportmedel för framtidens regionala resor i glest befolkade områden.
– Dessutom ser vi det här som en hållbar, bekväm och tidsbesparande transportlösning till och från flygplatsen inom bara några år. Det här är det första nödvändiga steget för att så snabbt som möjligt få igång kommersiell trafik, säger Robert Lindberg i ett pressmeddelande. 

undefined
"Det här är det första nödvändiga steget för att så snabbt som möjligt få igång kommersiell trafik", säger Robert Lindberg.

I projektet med teststräckan medverkar även Skellefteå Kraft, Luleå tekniska universitet, Northvolt, Jonair och ACR.

– När vi är klara är målet att utvecklare av eVTOL-farkoster ska kunna nyttja sträckan. Att kunna testa och utveckla i kallt klimat och mörker är en förutsättning för att få farkosterna certifierade. Detta tillsammans med den kunskap kring elektrifiering som finns i regionen skapar unika förutsättningar, avslutar Robert Lindberg. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!