Vi möter honom och handledaren Kjell Sundström i verkstaden på Forslunds bil i Skellefteå. De diskuterar några detaljer på engelska, sedan börjar Mirco skruva i underredet på en personbil.
– Här kan jag utveckla mina färdigheter som mekaniker, säger Mirco Brinker.
Projektet som han deltar i handlar om utbyte, inte bara för elever utan också för lärare. Fordons- och transportprogrammet vid Anderstorpsgymnasiet har varit med i fyra år.
Flera delar
Det handlar bland annat om att utöka kontaktytor, ta till sig nya sätt att arbeta på och även att göra studiebesök. För eleverna finns chans att göra praktik utomlands, vilket Mirco Brinker nappat på.
– Det här blir ju som extra grädde på moset för eleverna under utbildningen, säger fordonsläraren Nils-Gunnar Johansson och tillägger att man inom EU-projektet tidigare tagit emot utländska elever och även att svenska elever gjort sin praktik utomlands.
Under de fyra veckorna praktiken pågår bor Mirco Brinker i en studentlägenhet på Anderstorp och säger att han fått flera nya vänner i Skellefteå. Men det viktigaste, att ta till sig kunskap, fungerar också perfekt, enligt honom själv. Han säger också att det finns skillnader.
– En sak jag har förstått är att ni söker andra attribut här än i Tyskland, när det gäller bilar, och att ni har möjlighet att göra smärre förändringar som vi inte kan exempelvis extraljus, säger Mirco Birker.
Kunskapsutbyte
EU-projektet leds av företaget Amledo och enligt Nils-Gunnar Johansson är det värdefullt.
– Som lärare får man ett kunskapsutbyte och vi har varit i Tyskland och sett hur de lägger upp sin undervisning där. För eleverna är det bra att få komma ut och se andra länder och skolor och prata engelska, säger han.
Jonas Staflund, som är servicemarknadschef på Forslunds, uppskattar samarbetet med skolor. Han säger också att man löpande brukar ta emot en handfull praktikanter varje år.
– Det är viktigt för oss och för branschen och vi kommer nog att fortsätta ta emot den här typen av praktikanter.
Under praktiken har Mirco också hunnit besöka Anderstorpsgymnasiet och eleverna på Fordons- och transportprogrammet. Och han skulle absolut kunna tänka sig att arbeta som mekaniker i Sverige, delvis med tanke på det vackra landskapet och att han blivit så väl omhändertagen.
Vilka kunskaper tar du med dig?
– Jag har utvecklats som bilmekaniker eftersom jag har fått arbeta med saker och problem som vi inte har i Tyskland, och sedan har jag utökat mina teknologiska kunskaper, rent generellt.