Mer än så ville han inte precisera när det gäller Norrbotniabanan utan hänvisar till den nationella planen. Där kan satsningen på Norrbotniabanan komma att ingå, men ministern blev, som sagt, svaret skyldig.
Företagets vd Rolf J Persson underströk också vikten av Norrbotniabanan och även att tidsplanen hålls.
– Det känns viktigt att infrastrukturministern kommer hit och det viktigaste budskapet från Alimak Hek är att vi hoppas bygget av Norrbotniabanan kommer igång snart. Den är viktig för hela Norrland, säger han.
Underströk vikten
Evelina Fahlesson (S), valledare och ordförande i bygg- och miljönämnden, Skellefteå kommun, fanns också med vid ministerbesöket. Även hon passade på att understryka vikten av Norrbotniabanan.
Men besöket på Alimak Hek AB handlade naturligtvis till största delen om företaget och dess produkter samt produktion. Ministern fick också en rundvandring i fabriken, något han uppskattade.
– Det här är fantastiskt. Jag kommer själv från metallindustrin och det är viktigt med industriell kapacitet, säger Tomas Eneroth.
Vilken tycker du är den viktigaste frågan för Norrland?
– Det är oerhört viktigt med investeringar i tågtrafiken, säger han och nämner även fler frågor kring infrastruktur som viktiga för den norra delen av Sverige.
Besöket innehöll även visit på Schenker Åkeri AB i Skellefteå och där skulle infrastrukturministern bland annat tala om cabotage. Det handlar om transport av passagerare eller gods inom ett lands gränser, utfört av ett företag som är registrerat utanför detta lands gränser. Den senaste tiden har frågan diskuterats frekvent, inte minst fusket kring cabotage.
– Jag kommer bland annat att tala om att beställaren av varor ska ha större skyldighet, säger Tomas Eneroth.
Under besöket i Skellefteå deltog ministern även i dörrknackning i Skellefteå tillsammans med lokala partiföreträdare.