Liten och trygg handlar om att lära barn uttrycka sina känslor, att formulera dem i ord och även att tala med barn om svåra saker. Det handlar också om barns rätt att säga nej och att bli respekterad.
Konceptet används i barnens vardag på förskolan, tillsammans med pedagogerna. Som grund är tanken att arbetssättet ska hjälpa barn att berätta om eventuell utsatthet, nu eller senare i livet.
Malin Staffansson, förskolläraren Christina Steinwall och barnskötaren Emma Dahlberg berättar om hur de arbetar, rent praktiskt. De säger också att materialet bygger på förskolans läroplan, vilket de menar är en stor fördel.
Känslokort
– Vi har känslokort som visar figurer med olika sinnesstämningar: Arg, glad, ledsen och andra uttryck, förklarar Malin Staffansson.
Istället för att hitta rätt ord direkt kan barnen peka på en bild som visar deras sinnesstämning. Pedagogerna kan jobba vidare och, tillsammans med barnet, lösa upp knuten till en konflikt, en händelse eller det som inte känns bra.
Det handlar om att barn ska skapa sin egen identitet med hjälp av integritet.
– Barnen får lära sig att sätta ord på sina känslor och vi tycker att det fungerar jättebra. Det har hänt mycket sedan vi började arbeta med materialet, säger Malin Staffansson och Emma Dahlberg ger ett exempel:
– En flicka satt bredvid ett annat barn som klippte med en sax. Flickan ropade på mig och sa att hon blev nervös när det andra barnet använde saxen. Hon kunde sätta ord på sin känsla och beskriva den och det är så vi arbetar med Liten och trygg.
Respekt som ledord
I grund och botten menar trion att det handlar om att ta barn och deras känslor på allvar. Att lyssna och att respektera barnen, men också att lära barnen respektera andra.
– Om ett barn inte vill krama sin syster, morfar eller sin kompis så ska det respekteras, säger Christina Steinwall som ett exempel och tillägger:
– Materialet är så lätt att arbeta med och att använda i vår vardag.
Hon säger också att området är viktigt eftersom det i grund och botten handlar om barns trygghet.
– Liten och trygg hjälper oss även att få span på sådant som kan vara svårtolkat. En morgon, till exempel, så var det ett barn som var missnöjt. Vi använde känslokorten och efter en stund kom det fram att barnet hade glömt sin nalle i bilen, säger Malin Staffansson.
Förskolechef: ”Ett fantastiskt arbetssätt i vår vardag”Hon säger också att pedagogerna förändrat dialogen med barnen och att arbetssättet finns med hela tiden. I praktiken får barnen rita bilder och sätta färg på känslor, berätta var en viss känsla sitter i kroppen och göra avslappningsövningar, även utomhus, och beskriva hur de känner sig, just där och då.
– Barnen har också tagit selfiebilder när de visar olika känslor och skrivit ner vilka känslor det handlar om, säger Emma Dahlberg.
Två delar
Liten och trygg kommer från Brottsoffermyndigheten. Det är ett färdigt, kostnadsfritt material som vänder sig till alla barn mellan 1 - 17 år samt till förskolor i Sverige och består av två delar:
X Kunskapshöjande del. Där ingår filmer och diskussionsmaterial om brott mot barn och förskolans anmälningsskyldighet.
X Pedagogisk del. Där finns pedagogiska övningar om känslor och rättigheter som förskolans pedagoger kan göra tillsammans med barnen.
Sprider sig
Pedagogerna på Norrbacka arbetar förebyggande i stor utsträckning och menar att Liten och trygg kan vara till god hjälp de gånger det kan bli aktuellt med anmälningar till socialtjänsten.
Norrbacka förskola består av tio avdelningar och trion säger att Liten och trygg också används på andra avdelningar, vilket de tycker är toppen.
– Om det skulle uppstå riktiga problem, eller ett skarpt läge, så känns det lättare att hantera eftersom vi jobbar med det här materialet. Det bygger en grund för att fånga upp svåra saker, säger Malin Staffansson och tillägger:
– Det handlar om att hjälpa barnen att skapa sin egen identitet med hjälp av integritet.