”Jag beklagar att resenärerna haft en dålig upplevelse”

”Vi fokuserar på landningsbanan när det snöar, parkeringen och vägarna kommer tyvärr i andra hand i det läget. När det kommer stora snömängder så hinner vi inte med att snöröja överallt”, säger Robert Lindberg, vd vid Skellefteå Airport.

Resenärer möttes av stängd terminal och djupsnö när de kom med buss till Skellefteå Airport från Luleå.

Resenärer möttes av stängd terminal och djupsnö när de kom med buss till Skellefteå Airport från Luleå.

Foto: Norran

SKELLEFTEÅ 2019-03-19 14:00
undefined
Resenärer möttes av stängd terminal och djupsnö när de kom med buss till Skellefteå Airport från Luleå.

Han säger också att landningsbanan, eller rullbanan som det heter, ska vara helt snö- och isfri både vid start och landning för största, möjliga flygsäkerhet. Något som han säger har högsta prioritet.

När det gäller banljussystemet som inte fungerade så säger Robert Lindberg att de drabbades av ett elfel som slog ut delar av systemet och att detta, i kombination med kraftig vind och snöfall, innebar att den aktuella flygningen fick dirigeras om till Luleå.

– Det är väldigt ovanligt att Skellefteå Airport måste avyttra flygtrafik men tyvärr kan väder och eller trasig utrustning ibland innebära att det blir så.

Robert Lindberg tillägger ändå att parkeringen och vägarna vid Skellefteå Airport också är prioriterade men att medarbetarna inte hann med just den här gången.

Ni hade inte heller något utrymme öppet för passagerarna som kom från Luleå med bussen?

– När den här flygningen omdirigerades till Luleå så trodde vi att våra resenärer bara skulle hämta sina bilar och inte behöva komma in i vår terminal, säger Robert Lindberg och fortsätter:

– Att inte terminalen var öppen kan vara en brist i kommunikationen och jag beklagar att resenärerna har haft en dålig upplevelse vid sin ankomst. Vi brukar inte ha terminalen öppen när det gäller hämtning av bilar, men i det här läget skulle vi kanske ha tagit ett annat beslut med tanke på väderläget.

De resenärer som nu är kritiska, vad vill du säga till dom?

– Jag kan bara beklaga att de har haft en dålig upplevelse och vi gör vårt yttersta för att hålla öppet, men vi kan inte påverka väderläget och vi kompromissar aldrig med flygsäkerheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!