Fel på parkeringsapp – nu kan fler få rätt

Har du fått felparkeringsavgift på en parkering vid Södra Järnvägsgatan i Skellefteå någon av de senaste dagarna – trots att du erlagt avgift? Då kan du ha rätt att få tillbaka pengarna: ”Någonstans har det blivit fel”, säger tekniska nämndens ordförande Ola Burström (S).

Anna Burén, verksamhetschef för parkeringsverksamheten, Skellefteå kommun.

Anna Burén, verksamhetschef för parkeringsverksamheten, Skellefteå kommun.

Foto: Yvonne Rönngren

SKELLEFTEÅ 2018-07-06 12:22
undefined
Anna Burén, verksamhetschef för parkeringsverksamheten, Skellefteå kommun.

Det rör parkeringen vid Södra Järnvägsgatan, utanför Skandinaviska Enskilda Banken i centrala Skellefteå. Bakgrunden är att fastigheten bytt ägare.

Den nya ägaren har sagt upp avtalet med Skellefteå kommun som övervakare av just den parkeringen och istället skrivit avtal med Q-park. Det gäller från den 1 juli i år, vilket framgår av skyltar vid infarten till parkeringen.

Personer som hört av sig till Norran har ifrågasatt att de fått felparkeringsavgift där, trots att de erlagt avgift via något av de digitala betalsystem som är kopplade till Skellefteå kommun.

Ett fall hittills

Vid lunchtid på fredagen säger Anna Burén, verksamhetschef för parkeringsverksamheten, Skellefteå kommun, att man hittills har ett fall där en person kommer att ersättas.

Hon säger också att det kan vara fler som är drabbade.

Det är den mänskliga faktorn som felat

Det är appen epark som inte i tid har blivit bortkopplad från den aktuella parkeringen i samband med Q-parks övertagande.

De som betalat sin parkeringsavgift med epark-appen från midnatt den 1 juli och fram till klockan 11.49 den 3 juli och fått felparkeringsavgift av Q-park, på den aktuella parkeringen, uppmanas nu att kontakta kommunens kundtjänst.

– De kommer vi att ersätta och det är den mänskliga faktorn som har felat, säger Anna Burén.

Bara epark-app

Hon understryker att det bara gäller betalning via epark-appen. Det digitala p-passet via SkePark omfattas inte, bara det via epark. De som betalat med andra appar än epark och fått felparkeringsavgift kommer inte att ersättas av kommunen.

– De kan ta kontakt med Q-park men jag tror inte att de kommer att få rätt. De har ju inte betalat till Q-park och vi går inte heller in och ersätter de personerna, säger Anna Burén och fortsätter:

– Om Q-park har skrivit ut felparkeringsavgift för att de inte har någon betalning registrerad hos sig, så är det svårt att vinna en överklagan. Det är alltid den som driftar parkeringen som ska få betalt för att man parkerar där.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!