Hon tillägger att frågan, gång på gång, lyfts till ansvariga chefer hos arbetsgivaren Skellefteå kommun och hennes kollegor bekräftar det.
Bakgrunden är att elevassistenter vid Anderstorps- och Baldergymnasiet i Skellefteå under lång tid krävt samma förutsättningar. De som arbetar på Baldergymnasiet har 100 procents sysselsättningsgrad, men vissa tjänster på Anderstorpsgymnasiet och på Baldergymnasiets särskola är endast på 90 procent.
Den 30 november 2017 berättade de om skillnaderna som de och även fackliga representanter arbetat med i flera år och som även rör tjänsteform. Deras krav är valfrihet. De menar att alla ska ha möjlighet att arbeta heltid, men också att välja tjänstgöringsform. Vissa elevassistenter har semestertjänst, andra uppehållstjänst (se faktaruta).
Fyra timmar
Maria Olofsson på Baldergymnasiet säger att skillnaden mellan 90 procent och heltid handlar om fyra timmar i veckan och att de lätt kan fylla den tiden, vilket hela gruppen instämmer i.
– Det vi främst vill är att kunna välja, bland annat utifrån den familjesituation man befinner sig i, säger Tony Lundmark.
De säger också att arbetsgivarens argument bland annat varit att behovet av heltider inte uppfylls fullt ut.
– Men då undrar jag om de vet vad vi gör på dagarna, säger Sandra Bergström.
Själva lyft frågan
Elevassistenterna har själva lyft frågan dels till arbetsgivaren, dels i ett formulär till Kommunal. De säger också att de vill föra en konstruktiv dialog med sin arbetsgivare men menar att de inte når fram.
– Vi får inte strejka så där är vi ganska låsta, men en lösning kan vara att öka samarbetet med andra pedagoger i skolverksamheten, säger Tony Lundmark.
De säger att de även, vid vissa tillfällen, täcker upp som vikarier för lärare vid behov. De har ingenting emot det, men vill ha möjlighet att planera för inhoppen – både för deras och för elevernas skull.
Tony Lundmark menar att det skulle kunna lösa arbetstidsfrågan och att det också skulle betyda vinster för de elever som behöver extra stöd och han får medhåll av de andra.
– Vi vill ha mer pedagogisk tid och det handlar om att ge eleverna deras bästa skoldag - varje dag, säger Maria Olofsson.
Gör samma jobb
Kjell Boström understryker att det också handlar om att medarbetarna vill känna att de har sin bästa arbetsdag – varje dag.
Flera gånger under mötet påpekar de att alla, oavsett vilken skola de arbetar på, gör exakt samma jobb. De ifrågasätter skillnaderna och säger att arbetsgivaren inte kan förklara vad de beror på.
– Det är för att hålla kostnaderna nere. Det är pengarna som styr och det känns fruktansvärt, menar Tony Lundmark.