Skellefteå kommun berett investera i ny flygterminal

Det har gått över ett år sedan regeringens utredare föreslog att Skellefteå Airport ”omgående” skulle förstatligas och bli en del av Swedavia. Nu berättar kommunalrådet Lorents Burman (S) att Skellefteå kommun är berett att bygga en ny terminal. ”Det handlar om en investering på 600 miljoner till 800 miljoner kronor, säger han till Norran.

Så här såg en bild från förstudien om den nya terminalen som Norran berättade om under våren 2023.

Så här såg en bild från förstudien om den nya terminalen som Norran berättade om under våren 2023.

Foto: White Arkitekter

Skellefrteå2024-02-21 13:00
undefined
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) höll en presskonferens om flyget under onsdagsförmiddagen, men den innehöll inget nytt om Skellefteå Airports föreslagna förstatligande.

Bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) berättade vid en presskonferens på onsdagsmorgonen ett regeringen ska gå in och täcka det miljardunderskott som uppstått för kostnaderna vid flygplatsernas säkerhetskontroller under pandemin då väldigt få flög. Det finns gemensamma avgiftsutjämningssystem och kostnaden fördelas per avresande passagerare.

Nu har det samtidigt gått över ett år sedan förslaget om Skellefteå presenterades.

undefined
Skellefteå Airport väntar ännu på besked om flygplatsen ska förstatligas.

Det var den 15 februari i fjol som regeringens utredare Peter Norman föreslog att Skellefteå Airport ”omgående” skulle bli en statlig flygplats och ingå i som en av flygplatserna i Swedavia. Utredningen Peter Norman hade gjort handlade om statens ansvar för flygplatserna i Sverige. Inriktningen var att ”behoven av en grundläggande tillgänglighet för medborgare, näringsliv och samhällsviktigt flyg i hela landet tillgodoses”.

undefined
Kommunalrådet Lorents Burman (S) ger nu ett klart besked att kommunen under vissa premisser är beredd att investera i en ny terminal på Skellefteå Airport även om flygplatsen förstatligas.

Skellefteå skulle bli den elfte flygplatsen inom Swedavia, som driver de statliga flygplatserna. Norman föreslog då att staten ska inleda förhandlingar direkt med Skellefteå och att Ängelholm och Kalmar också kan bli Swedavia-flygplatser lite senare.

Vad vet du i dagsläget om vad som händer i Swedavia-frågan?

– Ingenting. Vi har uppvaktat regeringen vid ett antal tillfällen, senast i närtid, säger kommunalrådet Lorents Burman (S) till Norran.

undefined
Så här såg en bild från förstudien om den nya terminalen som Norran berättade om under våren 2023.

Även om Skellefteå Airport blir statlig pekar Burman på att det måste finnas en tydlig inriktning för framtiden, att utvecklingen inte stagnerar. Han pekar på att det parallellt med Skellefteås expansion finns ett behov av utveckling av flygplatsen, vilket bland annat skulle innebära en helt ny terminal. 

Norran har tidigare visat idéskisser på hur den skulle kunna se ut.

– Vi, kommunen, är beredda att själva investera 600 miljoner till 800 miljoner kronor i en ny terminal om staten tecknar ett långt avtal med oss och att det skulle innebära ett delat ägaransvar, förklarar Lorents Burman.

Normans utredning har varit ute på en remissrunda under 2023.

I slutet av 2008 togs beslutet att det statliga Luftfartsverket inte längre skulle driva och äga Skellefteå flygplats. Under 2010 tog Skellefteå kommun över ansvaret för flygplatsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!