Olyckan ledde till små skador på två maskiner.
Inga personskador uppstod, men enligt flera källor som Norran har haft kontakt med hade olyckan kunnat sluta mycket illa.
Gunnar Rådberg, platschef vid Björkdalsgruvan, bekräftar att gruvans kanadensiska ägare Mandalay Resources är inkopplade.
– Jag har rapporterat in tillbudet till dem. Det är inget konstigt, vi rapporterar löpande in risker och tillbud och går igenom dessa kontinuerligt. Med jämna mellanrum kommer tillbud som dessa, som vi bedömer vara allvarligare, säger han.
Efter incidenten togs alla lastbilar av samma typ som olycksfordonet ur bruk. Tekniker besökte gruvan på torsdagsmorgonen för att undersöka om bilarna hade något allvarligare konstruktionsfel.
Man bedömde att så inte var fallet, och fordonen har därför tagits i bruk igen.
– Vi vet nu ungefär vad olyckan berodde på. Det är en slang som har legat lite för nära en uppvärmd cylinder. Detta ledde till att slangen sprättes upp och tre av sex bromsar fallerade, säger Gunnar Rådberg och tillägger:
– Handbromsen fungerade fortfarande. Hade den använts så hade alla hjul låsts, men det hann inte föraren tänka på.
Ansvarig entreprenör utreder just nu händelsen och kommer inom kort att rapportera in till Arbetsmiljöverket, säger Gunnar Rådberg.