Samlar utrotningshotade ljud

Det häftigaste ljudet som Torsten Nilsson har spelat in kommer från Drängsmark. ”Museer har alltid varit duktiga på att samla historia, men vi har aldrig tänkt på att historia faktiskt låter.”

10 januari 2015 10:00

I det föddes Torsten Nilsson idé om att samla in ljud som har försvunnit eller en dag kommer att försvinna. Tanken är att ljudet ska vara skapat av föremål som är gjorda av människor.

– Jag ville göra det för att det går. Inspelningstekniken är hyfsat billig och lätt att använda. Och det finns fortfarande människor kvar som kan starta olika maskiner.

Torsten Nilsson är arbetslivsintendent på Arbetets museum i Norrköping och är född och uppvuxen i Bureå. Projektet ”Work with sounds” gör han med sex andra museer i Polen, Slovenien, Tyskland, Finland och Belgien och det är EU-finansierat. Tillsammans ska de samla in 600 olika ljud.

– Jag är bäst i klassen och har samlat in 92 ljud hittills. Men man kan säga att jag har hittat en ny hobby också, säger han.

Ångsågen från Drängsmark är det bästa ljudet han har försökt att fånga. Ljudet härstammar från 1920-talet.

– Den är sjukt läcker och världsunik. Att den fortfarande fungerar är riktigt häftigt.

Men inspelningen misslyckades då vibrationer från taket också råkades spelas in. I stället tänker han göra nya försök i sommar.

– Det är vansinnigt tidskonsumerande att samla in ljud. Det är viktigt att ljudet är isolerat. Jag vet inte hur många fåglar, bilar och flygplan som har förstört mina inspelningar.

Tanken är att skolor, museer, men även dataspelsbranschen och musiker ska kunna använda sig av ljudinspelningarna.

– Jag tycker att det är viktigt att det vi samlar in finns fritt att använda till precis vad man vill. Det enda vi vill är att man ska tala om var man har hämtat ljudet.

Projektet har uppmärksammats både i Sverige och utomlands. Uppmärksamheten har lett till att folk hör av sig och tipsar om ljud som han borde spela in.

– Jag fick ett mejl från en kvinna i Uppsala som tyckte att jag borde spela in bostadsrättsföreningens stenmangel. Det hade jag aldrig tänkt på annars, säger han och fortsätter:

– Det som har varit häftigt med det här projektet är människorna. Det är deras vänlighet och ansträngning för att hjälpa mig med ljuden som har gjort det här så lyckat.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Ulrika Andersson