Nuvarande länstransportplan gäller åren 2014-2025 och i vinter väntas staten göra en plan för 2018-2029.
Region Västerbotten bestämmer hur trafikverket ska använda sina pengar i länet, och har bett alla kommuner lämna förslag.
I den gamla planen ligger Skellefteå resecentrum på plats 2, där gör kommunen inga nya påstötningar.
Nytt med mitträcken
På plats 10 och 13 finns två etapper av Skelleftehamnsleden, där det blir rondeller och gångtunnlar på flera ställen.
Där vill kommunen att det ska satsas ännu mer pengar så att det även kan göras mitträcken.
Kommunen vill också att det byggs mitträcke på riksväg 95 mellan Skellefteå och Boliden.
Hela Burträskvägen
Sedan tidigare finns Burträskvägen i transportplanen (plats 12). Nu trycker kommunen på och vill ha ännu mer pengar dit. Det poängteras att ombyggnaden måste sträcka sig från flygplatskorsningen och ända till Ljusrotet.
Problemet med Burträskvägen är backar, för smal väg, många utfarter och dåligt med ställen för omkörningar.
Ny väg i Falmark
Vidare lyfter kommunen upp flygplatsvägen genom Östra Falmark. Där vill man ha en ny vägsträckning från bron och 1,5 kilometer västerut, mot stan.
Bron är redan förberedd för att vägen ska gå utanför bebyggelsen. Det anses trafikfarligt med nuvarande väg då farterna ibland kan vara höga på grund av att folk har bråttom till flyget.
Perrong för tåg
Vidare nämner kommunen ny gång- och cykelbana mellan Skellefteå och Medle, som de även tidigare gjort påstötningar om.
De vill också ha utbyggd gång- och cykelbana från Sunnanå via Lund till idrottsplatsen i Klutmark.
Till sist vill kommunen ha en ny tågperrong i Skellefteå så att man kan återuppta persontrafiken.
Önskelistan beslutades av tekniska nämnden vid dagens möte och skickas nu till Region Västerbotten.
Läs mer: Tidigare har kommunen gjort en önskelista på mindre vägbyggen. Här är den.