En ny strategi för kollektivtrafiken ska tas fram för Skellefteå kommun, föreslår kommunstyrelsens arbetsutskott. Som grund ligger en utredning som företaget Ramböll har gjort på uppdrag av kommunen. Nu ska en grupp jobba fram ett förslag på nytt kollektivtrafiksystem som politikerna ska ta ställning till.
Utredarna konstaterar att dagens stadstrafik är oöversiktlig, med olika linjenumreringar, en del udda turtätheter och överlappningar. Landsbygdslinjerna beskrivs som ”otroligt svårförståligt”.
Samma tid
I utredningen förslås bland annat att linjerna i stadstrafiken ska bli tre, som korsar varandra på Kanalgatan. Det ska göra det enklare att byta buss. Linjerna ska ha tätare turer och lite andra sträckningar än i dag.
Tydlig tidtabell
Dessutom är tanken att bussen ska gå taktfast, det vill säga samma minutslag, exempelvis varje kvart.
– Man ska i princip kunna lära sig tidtabellen utantill, säger Jens Tjernström, som har varit inblandad i beredningen av frågan.
När det gäller landsbygdstrafiken är tanken att den ska koncentreras på några starka stråk befolkningsmässigt och kopplas till Norrbotniabanan. Även dessa linjer föreslås gå taktfast och ha tätare turer.
Synkade bussar
Fem linjer finns i förslaget; till Byske, Boliden, Burträsk, Bureå och Kusmark–Örviken, med knutpunkt vid Skellefteås resecentrum.
– Tanken är att det även där ska bli enkelt att byta mellan bussar, men även att byta till stadstrafikens bussar. Allt ska fungera i ett system.
Det råder lite oklarheter kring turerna till Lövånger, Jörn och Strömfors i förslaget.
Innebär det att bussen inte kommer att gå dit?
– De kommer att ha busstrafik, men det är färre som åker därifrån. Det är inte detaljplanerat än, säger han.
Förändringarna i linjetrafiken kan leda till att både hållplatser och skolskjutsar måste ses över. Enligt tidsplanen ska tidtabellsändringen genomföras i december 2018, om allt går som det ska.
– Om arbetet flyter på. Det är inte helt enkelt att få ihop det, säger Jens Tjernström.
Ännu finns inga säkra kostnadskalkyler.
– Även om det här skulle bli dyrare, vilket det nog blir på landsbygden så kan det vägas upp av att intäkterna blir högre då fler väljer att åka buss, säger Jens Tjernström.